Anders de la Motte: Bubble

Počet stran: 448
Překlad: Čeněk Matocha

V loňském roce jsem měla to štěstí, že jsem narazila na švédského autora Anderse da la Motte, který byl nováčkem na knižní scéně. Koupila jsem si jeho knihu Game, první díl z tehdy ještě plánované trilogie. Stylu psaní tohoto autora jsem propadla hned po přečtení první stránky a i následující díl, Buzz, jsem si pořídila a přečetla ho téměř na jeden zátah, stejně jako díl první. A protože po dočtení Buzzu jsem měla v hlavě nepřeberné množství otázek, na které jsem nutně potřebovala znát odpovědi, konečně jsem se dostala i k přečtení dílu závěrečného, nesoucí jméno Bubble.

Stejně jako u dvou předchozích dílů jsem byla do děje vtažena okamžitě na začátku knihy. A v té chvíli mi bylo jasné, že se mnou zase nebude pár dní k vydržení, protože budu potřebovat každou volnou chvíli využít ke čtení. To je tak když člověk prostě potřebuje vědět. Musím se přiznat, že chvílemi jsem měla v hlavě docela guláš ze všech dostupných informací. Kdo je Pořadatel? Opravdu je HP stále součástí Hry, i když si myslel, že se z jejích spárů už dávno vymanil? Nezbývalo mi nic jiného než prostě jen číst dál a dozvědět se více.

Henrik Patterson, chcete-li HP, je zpátky. Jeden by si mohl myslet, že si život užívá plnými doušky a na nějakou Hru již dávno zapomněl. Omyl. HP cítí hru všude kolem sebe. Všude kolem sebe vnímá přítomnost lidí, kteří jsou určitě nějakým způsobem do Hry zapletení a chtějí ho dostat. Jeho, Henrika, kterému se podařilo několikrát uniknout z natahujících se pařátů, které netouží po ničem jiném, než mít ho a vyzrát nad ním. Když si jde koupit svá cíga, bez kterých by prostě nepřežil ani den, když si připravuje něco alespoň trochu podobné poživatelnému jídlu. Je HP paranoidní nebo se to opravdu děje? Je možné, že opravdu potkal člověka, který má být již pod drnem? Co je skutečné a co si HP pouze představuje?

Se svou sestrou Beccou přetrhal veškeré kontakty, nutno podotknout, že pro její dobro. Nikdy jí nechtěl zatáhnout do Hry, ale co když se nějaký lstivý had připlazí odjinud a bude se snažit jí nějak nenápadně popostrčit a ovlivnit ku svému prospěchu? Navíc Rebecca poznává svého bratra i trochu jinak, HP je totiž obviněn z vraždy, čemuž prostě ona nechce a nehodlá uvěřit. A právě v této chvíli nastupuje na scénu hodný strýček Tage, který byl přítelem jejich otce. Díky němu se Rebecca může dozvědět více o svém vlastním otci, ale existuje snad něco, co by jí strýček Tage mohl zatajit?

Do příběhu se navíc vrací postavy, které jsme mohli poznat již v předchozích dílech. S některými jsem se setkala ráda, s některými již o něco méně. Ale všechny tyhle postavy dělají Hru Hrou. Sice jsem občas měla problém rozeznat, kdo že doopravdy je tím hodným a kdo zlým, ale na to už jsem si u tohoto skvělého švédského spisovatele zvykla. Pokaždé mě totiž, když jsem o něčem skálopevně přesvědčená, umí dokonale vyvézt z omylu.

Při čtení jsem vnímala sebemenší podrobnosti, které mi Anders de la Motte nabídl, za což jsem velmi vděčná, protože občas byly mnou domnělé detaily ve skutečnosti důležitými informacemi. Bubble je skvělou rychlou jízdou, kterou jsem si mohla užívat bez použití bezpečnostního pásu. Několikrát jsem zase koukala s pusou dokořán, hlavně ke konci příběhu. I když - byl to vlastně opravdu konec?

U některých knih s více díly postupně klesá jejich kvalita, ale u této trilogie je tomu naopak. Mně osobně Bubble bavil ze všech tří dílů úplně nejvíce, i když Game a Buzz byly také parádní. Už u Game jsem propadla autorovu kouzlu a jeho umění přinést čtenáři co nejlepší čtenářský prožitek. Já prostě zbožňuji styl jeho psaní! A stejně tak český překlad, který je dle mého velmi kvalitní. Nejvíce ze všeho jsem vděčná za anglické výrazy a věty, z toho jsem celá naměkko.

Jsem velmi zvědavá na další autorovu knihu, rozhodně si jí nenechám ujít. Už jen z toho důvodu, že Anders de la Motte je prostě něčím jiným než na co jsme u dalších severských autorů zvyklí.

Mé hodnocení: 100%