Cilla a Rolf Börjlindovi: Skočný příliv

Počet stran: 456
Překlad: Radovan Zítko

V dnešní době máme my, čtenáři severských detektivek, stále větší žně. Vychází kniha za knihou a nám se nabízí bohatý výběr z tohoto literárního žánru. Severské detektivky vám buď to nic neřeknou a nebo jejich drsnému kouzlu bezmezně propadnete a budete je upřednostňovat. Já patřím do té druhé skupiny. Od té doby, co jsem před dvěma lety přečetla od Jo Nesba Lovce hlav, jsem se na nich stala doslova závislou. Tentokráte jsem sáhla po knize z pera švédské manželské dvojice, jejichž česky vydaná prvotina s názvem Skočný příliv, se objevila na pultech knihkupectví ke konci loňského roku.

No, předem se musím přiznat, že jsem od této knihy čekala hodně. Četla jsem na ní spoustu kladných názorů, a proto jsem si myslela, že je to ten druh knihy, která vás chytne hned u prvního písmenka a ze svých spárů vás propustí až poté, co dočtete poslední stránku s úlevným vydechnutím. U Skočného přílivu tomu sice tak je, ale musela jsem se prokousat počátečními problémy.

Tento drsný severský příběh začíná v pozdním létě roku 1987. V jeden večer je na ostrově Nordkoster spáchán ohavný zločin na ženě. Zločin je horší o to, že tato mladá žena nosila pod srdcem další, dosud nenarozený život… Úvod knihy nastavil laťku vysoko a s dychtivostí jsem musela číst dál. Ale co to? Delší dobu mi trvalo, než jsem pochytila všechna ta jména, která se na mě z knihy valila. Když jsem si v nich udělala pořádek, pak už mi nic nebránilo v tom, abych si čtení začala pořádně užívat.

Po nemilosrdném úvodu se pohneme v čase o čtyřiadvacet let dopředu. Je léto roku 2011 a máme tu čest se poprvé seznámit s Olivii Rönningovou. Olivie je třiadvacetiletá studentka policejní akademie, která ačkoliv od přírody nepobrala moc té fyzické krásy, houževnatost a nadšení pro práci jí rozhodně nechybí. Oliviin milovaný otec byl také policista, ale protože je po smrti, Olivia se mu chce co nejvíce přiblížit. Chce, aby mohla být na sebe hrdá a alespoň na chvíli myslet jako její otec. Proto se ve škole dobrovolně chopí prozkoumání úkolu - nevyřešené brutální vraždy těhotné ženy v roce 1987, na jejímž vyšetřování se podílel i její otec.

Olivia se vydává na místo činu, kde se tento zločin odehrál. Mohli bychom si myslet, že nikdo z obyvatel ostrova si tento letní večer roku 1987 nepamatuje, ale opak je pravdou. Někteří obyvatelé si totiž vybavují i ty sebemenší detaily, které jim tok času nedovolí zamést do krabice s názvem zapomenout. A tak Olivie pátrá, hledá svědky, lidi, co by jí mohli pomoci hnout s případem a popřípadě jí ho pomoci vyřešit. Jak moc se Oliviino vyšetřování zkomplikuje? A čím vším si bude muset projít? Podaří se jí nakonec případ uzavřít? A bude mít právo na to, aby svůj život žila nadále spokojeně nebo se bude muset o svůj život obávat?

V této situaci se seznamuje s Tomem Stiltonem. Mužem, který byl také vyšetřovatelem, ale jak už to v životě chodí - jednou je člověk dole, jednou nahoře. Tom se dostal až na samé dno a je z něj člověk bez domova, který den co den bojuje o své přežití prodejem časopisu. Do hlavního příběhu se ještě začne odehrávat další - skupina mladíků bezhlavě a surově napadat bezdomovce. Čím se tito lidé provinili? Cožpak si s nimi krutý život nepohrál i bez tak dost?

Líbí se mi styl psaní manželů Börjlindových. Mají velký smysl pro detail, takže když jsem četla, přišla jsem si, jako bych celý příběh nejen z povzdálí sledovala, ale jako bych se ho osobně úcastnila. Místy jsem si přišla, jakoby mě někdo vhodil do rozbouřeného moře, potopil mi hlavu a nedovolil mi se nadechnout. Ve vyprávění je užita jak přímá řeč, tak dialogy.

Další plus bych chtěla dát obálce knihy, protože mrazivá atmosféra celého příběhu z ní přímo čiší.

Manželé v zahraničí vydali další příběh s názvem Třetí hlas, v němž figuruje vedlejší hrdina tohoto příběhu, bývalý detektiv Tom Stilton. Překladu této knihy bychom se měli dočkat i u nás. Tak jsem zvědavá, co dalšího nám tato severská dvojice naservíruje pod nos.