Dana Šianská: Zakázané prázdniny

Nakladatelství: Krigl
Počet stran: 116
Ilustrace: Eva Beberová

Vzpomínáte na to, když jste byli malí, neřešili žádné starosti a pouze si užívali dětství, kamarádů a přítomnosti rodičů? Já ano a občas bych dala cokoliv za to, kdybych se alespoň na jeden den mohla vrátit zpět v čase. Ale bohužel to nejde, a tak jsem se alespoň do tohoto světa mohla vrátit prostřednictvím knihy Zakázané prázdniny od Dany Šianské.

Dana Šianská je příkladem toho, že i v pozdním věku je možné realizovat své sny. Psát jí bavilo od dětství. Ve 22 letech získala 2.místo v celostátní soutěži O cenu K.Biebla. Pak přišel život s nelehkými úkoly. Psaní musela odsunout. Nyní, v 61 letech, má konečně volný časový prostor ke psaní. V současné době dokončila svůj druhý rukopis. Jedná se o dobrodružně-pohádkový příběh pro děti od 8 let výše. Věří, že ho nakladatelství Krigl přijme a vydá.

I přesto že jsem psala o idylickém dětství, v Zakázaných prázdninách náš hlavní hrdina, dvanáctiletý Kryštof, nemá zase tak na růžích ustálo. Jeho rodiče jsou věčně v práci, nemají na něho čas a vše si pak kompenzují rodinnými dovolenými a dárky, které si mohou dovolit. Kryštof se zpočátku snaží si tuto skutečnost moc nepřipouštět a nést to statečně, ale časem začne svému nejlepšímu kamarádovi Šimonovi závidět jeho šťastnou rodinu, která drží pospolu a která má na sebe čas.

Kryštof se začne ve škole zhoršovat a má pak škodolibou radost z toho, když přinese domů špatné vysvědčení. Co všechno musí udělat pro to, aby si ho rodiče všimli? Aby byli zase šťastní, spolu a užívali si vzájemné přítomnosti?

Když mu rodiče zakáží letní rýžování se Šimonem a jeho otcem, čeká před ním jeho první velké životní rozhodnutí. Utíká z domova a sám se vydává za dobrodružstvím do Medvědího údolí. Co na něho čeká? Bude se sám bát? Co jeho rodiče, to ani na chvíli Kryštof nepomyslel nad tím, jaký o něj musí mít strach? Nestane se mu něco? Shledá se nakonec se svými rodiči?

Na všechny tyto otázky v příběhu dostaneme odpověď. Kryštof se mi jako hlavní hrdina velmi líbil. Obdivovala jsem jeho statečnost a touhu po dobrodružství. Občas to tedy se svými dobrodružnými výpravami přehnal, ale co čekat od dvanáctiletého chlapce? My jsme v jeho věku nebyli jiní. Zároveň mi bylo Kryštofa líto, protože dítě rodiče potřebuje a rodiče by se prostě za každou cenu měli snažit najít si na své dítě čas. Vím, že v dnešní uspěchané době je to celkem oříšek, ale vždy se najde nějaký kompromis, který bude vyhovovat všem.

Při čtení nejen že upřímně od srdce zasmějete, ale pocítíte s Kryštofem i trochu toho strachu a možná u vás dojde i na slzy. Autorka se tak dokonale uměla proměnit ve dvanáctiletého chlapce, že jí prostě všechno věříte.

Navíc je kniha doplněna ilustracemi, které nejsou žádným způsobem kýčovité a které do příběhu krásně zapadají a ladí s ním.

Je těžké zařadit tuto knihu do nějaké kategorie. Sice se jedná o příběh, který bude asi nejvíce vyhovovat dospívajícím, ve kterých právě touha po dobrodružství klíčí jako semínko, ale doporučila bych jí i dospělým, kteří se z tohoto příběhu mohou poučit.