Gillian Flynnová: Temné kouty

Počet stran: 448
Překlad: Pavel Medek

Gillian Flynnová, spisovatelka, se kterou jsem se seznámila prostřednictvím její knihy Zmizelá, která vyšla v loňském roce. Zmíněná kniha se pro mě stala nejlepší přečtenou knihou za loňský rok a když jsem zjistila, že spisovatelce vyšla další kniha, věděla jsem, že si jí nesmím nechat ujít. Byla jsem natěšená jako malé dítě na vánoční dárky. Ačkoliv jsem Temné kouty dočetla již před nějakou dobou, nechala jsem si sepsání článku až na teď, abych si nechala příběh knihy trochu rozležet v hlavě.

Nacházíme se v Kansas City v Missouri, 3. ledna roku 1985. Libby Dayové je v této době sedm let a ještě ráno netuší, že tento den se stane něco, co obrátí její život vzhůru nohama. Že už tady nebude nikdo další kromě ní. Do té doby žije na rodinné farmě se svou matkou Patty Dayovou a svými třemi sourozenci: sestrou Michelle, která je nejstarší, Debby a bratrem Benem, který je zrovna v pubertě a své názory dává jako jediný chlap v rodině dostatečně najevo. A jak je známo, v pubertě je člověk nejovlivnitelnější. A tak se stane to, že se Ben přidá k satanistům. A jako důkaz své oddanosti musí zabít…

O pětadvacet let později se setkáváme s Libby. Libby, která nikdy nezapomněla na nic z toho, co se té lednové noci odehrálo. Sebemenší detail se jí navždy usadil v hlavě. Stále je to v ní, stále se jí to snaží pohltit. Vzpomínky jsou buď zlé a nebo šťastné, nic mezi tím. A tak se Libby snaží protloukat životem jak se dá a moc se svým zlým, hodně zlým vzpomínkám na noc, kdy byla povražděná její rodina, neoddávat. Jinak by se z toho musela zbláznit. Ale jak je možné, že se z toho již nezbláznila jen tak lehce to vše překousla a naučila se s tím žít?

Libby a její bratr Ben jsou dvěma přeživšími z této hrůzné noci. Libby jako nevinná oběť, která unikla bezcitnému vrahovi a Ben jako odsouzený na doživotí na vyvraždění své rodiny. Libby o Benovi nic neví a ani vědět nechce, kdyby to záleželo na ní, byla by nejraději, kdyby se smažil v pekle. Co když je ale vše úplně jinak než se Libby domnívala?

Libby doposud žila pouze z vydělaných peněz, které jí vynesl nadační fond a zisk z knihy, která vypovídá o jejím životě. Ale bohužel peníze nejsou voda, a tak jednoho dne začnou docházet. A právě v tuto chvíli se Libby do života připlete, říkejme mu, anděl - Lyl Wirth, který má pro Libby ne až tak moc lákavou nabídku, ale jako kompenzaci jí nabídne štědré finanční ohodnocení. V této chvíli se Libby váhavě rozhoduje proto navštívit své temné kouty mysli, které by nejraději odložila co nejhlouběji.

V této chvíli se začíná cesta do minulosti. Libby se začíná dozvídat pro ní zcela nové informace o té tragédii, která se onu osudnou noc udála. Příběh je vyprávěn na přeskáčku hned několika lidmi najednou. Přítomnost je střídána s minulostí, což mi zpočátku trochu vadilo, ale brzy jsem si na to zvykla. Nám se díky tomu před očima rozvíjí komplexní obraz celého příběhu i se sebemenšími detaily.

Při čtení mi v hlavě proudilo mnoho otázek a podezření na skutečného vraha. Ale takový závěr, jaký kniha nabídla, jsem si nepředstavovala. Pořád jsem doufala v to, že něco bude úplně jinak. V příběhu je skvěle vykreslená psychologie postav, s jejich myšlenkami, útrapami, radostmi. My tak máme pocit jako bychom rodinu Dayovou znali osobně.

V Temných koutech je dalším diskutovaným tématem, hned po vyvraždění skoro celé rodiny, téma satanismu, který byl v osmdesátých letech v Americe hojně rozšířen. Oběti Satanovi, vraždění nevinných zvířat, nevinných lidí, užívání drog…

Gillian musela mít k napsání této knihy opravdu hodně informací ohledně minulé doby, protože jinak by nestvořila tak dech beroucí a neuvěřitelně uvěřitelné dílo, které se nám díky Temným koutům dostává do rukou.

Pokud bych však měla porovnat Gillianiny Temné kouty s její Zmizelou, Zmizelá je u mě na prvním místě. Ačkoliv se v ní příběh točí kolem dvou postav, na kolena mě dostala psychologická rovina příběhu.

Jsem zvědavá, co dalšího na nás Gill chystá a už teď se na to upřímně těším.