Jacques Expert: Vrahova žena

Nakladatelství: Motto
Počet stran: 216
Překlad: Miluše Krejčová

Když žijeme s partnerem v dlouhodobém vztahu, můžeme si myslet, že toho druhého známe do posledního puntíku. Známe jeho chyby, slabosti, zájmy, vášně. Myslíme si, že neexistuje žádná temná stránka jeho mysli. Pokud se náhodou stane, že na některé jeho temné stránky přijdeme, je lepší dělat, že nic nevíme. Ale kam až nás může vědomá zaslepenost zavést? Právě vědomou zaslepenost nalezneme i v příběhu ženy, která žila po značnou část svého života s vrahem. Dovolte mi seznámit vás s Vrahovou ženou.

Jedná se o první přeloženou knihu francouzského novináře a reportéra Jacquese Experta, který jako spisovatel debutoval právě tímto románem v roce 2007. Pokud byste si náhodou začali představovat zamilovaný a romantický příběh, tato kniha vám ho rozhodně nenabídne. Vrahova žena vám totiž pěkně poví, jak to chodí v dnešním, zvráceném světě.

Vše začalo téměř idylicky. Svatba v jejích dvaadvaceti letech. Navíc si vzala muže, který jakoby z oka vypadl pohlednému muži z titulní stránky nějakého prestižního časopisu. Co víc si mohla tenkrát přát? Byla nesmírně šťastná, že zrovna o ní, o takovou nenápadnou šedou myšku, projevil zájem právě Simon. Se Simonem prožila šestnáct let a porodila mu dvě děti. Simon ke všemu vydělává dostatek peněz, takže rodina je i po finanční stránce zabezpečená. A to, že se až moc často stěhují z místa na místo, to by se snad dalo přičítat jeho práci a jeho tvrdohlavé a horké hlavě. Nebo je za tím něco jiného?

Vše je v jejich světě skoro růžové až do jednoho sobotního dopoledne, kdy si pro Simona přijde do jejich domu policie. A je to tady, Simon čelí pořádnému obvinění. Sousedům se ztratila jejich jediná šestnáctiletá dcera a právě bylo nalezeno její tělo. Ačkoliv se ono sobotní dopoledne odehrává hned na začátku knihy, název knihy mě přesvědčil o tom, že právě Simon Darget, je onou hrůznou bestií, jež tento odporný čin spáchala. Od této doby už pro jeho manželku nebude nic jako dříve. Už nebude viděna jako paní Dargetová, ale jako manželka té bestie. Jako chudinka, která neměla o ničem ani zdání.

Jak se ale díky zápiskům s paní Dargetovou podrobněji seznamujeme, zjišťujeme, že věděla daleko více než si byla ochotna přiznat. Ptáte se na její recept na šťastné manželství a spokojenou rodinu? Klapky na oči a uši a vnímat kolem sebe jen to hezké. I když to špatné jí začne tížit jako těžké břímě.

Máme možnost nahlédnout do šestnácti let manželů Dargetových, během nichž kráčeli společnou cestou životem. A máme také možnost nahlédnout i do událostí, které následují po Simonově zatčení. Jsme přítomní u soudních jednání. Víme, co si paní Dargetová myslí.

Tento příběh, ačkoliv nemá moc napínavého děje, nám dopodrobna vylíčí psychiku obou hlavních postav. Ve spoustě věcech jsem s paní Dargetovou nesouhlasila, ale na druhou stranu jsem zase chápala, že se za každou cenu snaží udržet rodinu ve spokojenosti a pohodě. I když se kvůli tomu musela strašně přemáhat.

Zaujala mě obálka knihy a po přečtení anotace jsem si řekla, že přesně takový příběh si musím přečíst. Nahlédnout na druhou stranu břehu. Ačkoliv není Vrahova žena žádnou detektivkou (které já mám nejraději), jelikož vraha známe již od prvních řádků, tato kniha nám nabízí pohled do zmrzačené duše jedné statečné ženy, která se nenechá okolím označovat jako žena bestie a která si jde za svým. Tato žena má jasný cíl, ať to stojí co to stojí, chce ochránit své nezletilé děti.