Joanna Bolouriová: Se(x)znam

Nakladatelství: XYZ
Počet stran: 352
Překlad: Hana Netušilová a Kristýna Vítková

Přiznávám se bez mučení, že nejsem čtenářkou erotické literatury. Fifty Shades a jim podobné knihy mě nechávají naprosto chladnou, protože mám na seznamu zajímavější věci ke čtení. Ale po všech thrillerech a detektivkách jsem potřebovala nějakou oddychovku. Když jsem si přečetla anotaci na knihu Se(x)znam, ve které se píše, že tato kniha navazuje na linii Deníku Bridget Jonesové, má zvědavost byla daleko silnější než má zarputilost vůči erotické literatuře. Se(x)znam jsem si pořídila, dcerku uložila a pustila se do čtení.

Phoebe Hendersonová je dvaatřicetiletá bezdětná žena, která pracuje v reklamní agentuře. Její život se točí kolem bolestivého rozchodu se svým posledním přítelem Alexem. Phoebe nedokáže psychicky pobrat to, proč jí Alex podvedl. V jejich společné posteli a ještě ke všemu ho u toho Phoebe načapala. Phoebe má Alexe plnou hlavu a srdce, ale sama ví, že už takhle dál nemůže.

Proto si na Nový rok nedává žádná předsevzetí jako spousta nás obyčejných smrtelníků (co si budeme povídat, stejně na tato předsevzetí spousta z nás záhy zapomíná) a vytvoří si seznam deseti věcí, které chtěla vyzkoušet v oblasti sexu, ale prozatím si na ně netroufla nebo k tomu neměla příležitost. A tímto seznamem začíná změna nejen jejího sexuálního života, ale hlavně Phoebina cesta za štěstím.

Oporou jí jsou její kamarádky Lucy, Hazel a dlouholetý nejlepší přítel Oliver, kteří jí podporují jak se dá a kteří jsou zvědaví na sebemenší detaily ze splnění dalšího bodu na jejím seznamu.

Postavy v příběhu jsou normální, ničím nepřibarvení, obyčejní lidé se svými problémy. Lucy je děvče, které střídá partnery jako své ponožky a nechce se s žádným z nich zaplést na delší dobu. Hazel je šťastně vdanou matkou malé dcerky, která však umí mluvit o všem možném, ne pouze o svém dítěti. Oliver má slabost pro krásné slečny, které se u něj střídají jako na běžícím pásu. Phoebiin šéf Frank je tím typem šéfa, který leze každému na nervy a jen málokdo si k němu najde cestu.

Tato kniha, jak nám již název sám říká, je především o sexu. Ale najdeme v něm i příběh, i když trochu jednodušší, ale je tam.

Na konci knihy se mi dokonce na tváři objevil i upřímný radostný úsměv. Co mě ale neopustilo po skoro celé čtení, byl hlasitý smích. Se(x)znam je vtipně napsaný. Ačkoliv má tato kniha s Bridget srovnatelné pouze hlavní hrdinky, které jsou skoro stejně staré, nespokojené v práci, nespokojené v sexu, hledají svého pana Pravého, Phoebe mi padla do oka. A stejně jako Bridget se mnou tato kniha strávila pouze pár večerů.

Do této knihy jsem se pouštěla s úmyslem nepřemýšlet a odpočinout si a to mi Se(x)znam umožnil. Zpočátku pro mě bylo utrpením zvyknout si na slangové výrazy, hovorovou češtinu (jsem neuvěřitelný detailista co se správné výslovnosti týče) a co mi vadilo nejvíce - vulgarismy. To pro mě bylo to nejtěžší. Proč někdo používá místo milovat se úděsné slovo začínající na š?! No, ale zavřela jsem obě oči a když jsem tohle slovo četla asi po padesáté, už mi to nepřišlo tak do očí bijící jako napoprvé. Ale i tak to pro mě bylo náročné jakožto bývalou studentku českého jazyka. Myslím si, že čeština nabízí daleko hezčí slova, kterými by se dala tato hrůzná nahradit a přitom to neztrácelo hlavní myšlenku a význam originálu.

Co jsem ale skoro celou knihu hledala, byla romantika. Kam se k čertu poděla? Copak to se vážně musí o mužích uvažovat jako o sexuálních mašinách, kteří přemýšlejí (podle slov hrdinek) pouze o tom jednom? Závěr knihy mi alespoň z části absenci romantiky vynahradil.

Tuto knihu bych doporučila všem, kteří se chtějí rozptýlit od každodenních starostí a chvíli nepřemýšlet a sem tam se i upřímně zasmát.

Mé hodnocení: 50%