Leila Meachamová: Poselství růží

Romantická rodová sága Poselství růží vyjde 24. července 2012, ale já vám již nyní můžu říci, že je na co se těšit.

Knihu Poselství růží napsala spisovatelka Leila Meachamová, která celý svůj život žije v Texasu. Leila Meachamová vystudovala umění na univerzitě v Severním Texasu. Je čtyřicet tři vdaná za pilota amerických leteckých sil, bezdětná. Učila angličtinu na střední škole, dvakrát byla žáky zvolena za učitelku roku. Lásku k psaní začala poznávat v polovině 80-tých let, kdy psala romány, u  kterých nepředpokládala, že by je kdy někdo vydal. “To se změnilo, když jsem během důchodu neměla co dělat. Jednoho jsem  sedla a napsala Poselství růží.” Jak jsem již zmínila, kniha u nás vyjde 24. července v nakladatelství Knižní klub,obsahuje 496 stran. Knihu přeložili Libuše a Luboš Trávníčkovi.

Ke knize jsem se dostala prostřednictvím knižního portálu bux.cz, od kterého jsem obdržela reading copy. Těšila jsem se na začtení do knihy, kde  nebudu sledovat životní příběh pouze jedné postavy, ale hned několika najednou. A mé očekávání nezklamalo.

“Nevím. Nikdy jsem neslyšela, že by se teta Mary zmiňovala o své matce, ale ta by v žádném případě nezvolila pro svou dceru růžové stuhy.”
“Proč ne?”
Přemýšlela, jak to nejlépe vysvětlit. “Protože pro naše rodiny - Toliverovy,  Warwickovy a DuMontovy - růžová představuje neodpuštění. Ve slovníku tohle slovo budete možná hledat těžko, ale je to tak. Červená žádá o odpuštění, bílá říká, že je odpuštěno, a růžová vyjadřuje, že odpuštění je odmítnuto. Proto to musel udělat někdo, kdo nepatřil do rodiny.”

Romantická rodová sága Poselství růží se odehrává v texaském Howbutkeru, který kolem roku 1830 založily tři rody - Toliverovy, Warwickovy a DuMontovy. Název města vznikl z otázky: “Co třeba tady?” - “How about there?”, kterou si osidlovatelé předávali a opakovali, a protože jejich výslovnost byla nedbalá, ozvalo se na úplném konci: “How ´bout cher?”. Zakladatelé souhlasili názoru, že městečku ponechají tento název za podmínky, že se ch změní na k, a bude se vyslovovat tvrdě, “How-but-ker”. Příběh líčí životní osudy tří generací v letech 1914 - 1985.

V příběhu nejdůležitější postavou je Mary Toliverová. Na začátku příběhu se s ní setkáváme jako s pětaosmdesátiletou stařenkou, která umírá na rakovinu a chce na poslední chvíli přidat dodatky ke své poslední vůli. Rodinný přítel, advokát Amos Hines, jí to rozmlouvá, ona má však své důvody. Mary Toliverová je majitelkou bavlníkových plantáží Sommerset. Celý svůj život pracovala na svých milovaných plantážích. Tyto plantáže zdědila po svém otci Vernonovi, který jí je odkázal i spolu s domem v Maryiných šestnácti letech, když zemřel na rakovinu. Maryinýmu bratrovi Milesovi otec odkázal pouze nepatrný pozemek ve srovnání s Mary. A nejhůře z toho dopadla jejich matka Darla, Vernonova manželka, která zdědila jen finanční obnos. Své dceři do konce života neodpustila to, že Vernon veškerý majetek odkázal své dceři.

Kniha je rozdělena do čtyř dílů, přičemž první díl nás seznámí s obecným děním, Vernonovou závětí a také s Maryiným příběhem, vyprávěným samotnou Mary. Dozvíme se také o Percym Warwyckovi a Olliem DuMontovi. Mary celý svůj život celým srdcem miluje Percyho, se kterým se měli vzít, ale osud tomu chtěl jinak a Mary se nakonec provdala na Percyho nejlepšího kamaráda Ollieho, který během první světové války ve Francii přišel o jednu nohu, když chránil svého kamaráda Percyho před letícím granátem vlastním tělem. Mary porodí Olliemu dítě, jehož otec je Percy. Ollie je se vším srozuměn.  Percy se časem sám dovtípí, že ten krásný hoch jménem Matthew je jeho syn a miluje ho nade vše, dokonce i více než svého manželského syna. Poté, co se totiž Mary provdá za Ollieho, Percy si bere Lucy Geutrepovou - dívku, která je do něj zamilovaná celým svým srdcem a bere ho jako ideál, ale on jí po čase nemůže vystát a ví, že udělal chybu. Percyin a Lucyin syn se jmenuje Wyatt a je o necelý  rok mladší, než Matthew. Ale Wyatt se dožije delšího věku, než Matthew. Zafungovala tady totiž takzvané Toliverské prokletí, před kterým chtěla Mary ochránit svou praneteř Rachel, která se zdála jít ve stopách své pratetičky Mary a která se zamilovala celým srdcem do plantáží. Mary ale právě kvůli ní změní závěť. Kvůli čemu? Čeho se týká Toliverské prokletí? A skutečně toto prokletí existuje? Odpovědi na tyto otázky se dozvíš, milý čtenáři, v Poselství růží.

Druhý díl knihy je vyprávěn Percym, je to Percyho příběh. Třetí díl je příběh Rachel a závěrečný, čtvrtý díl, je takový všeobecný, aby se příběh dovyprávěl do konce.

Každý ze čtyř dílů knihy obsahuje několik kapitol, celkem má kniha sedmdesát pět kapitol. Celý příběh je velmi umně propracovaný a mé oko při některých pasážích nezůstalo suché. Jsou to krásně popsané a propletené životní příběhy lidí jako jsme my, z masa a kostí, kteří umí milovat, cítit bolest a chtějí chránit druhé. Mně osobně se příběh líbil a četla jsem s velkou energií a nedočkavostí, jak co bude pokračovat. Mnohdy jsem si říkala, proč se daná postava rozhodla tak, jak se rozhodla, že já bych se rozhodla určitě jinak. Ale nemůžu to vědět jistě J

Dle mého názoru bude Poselství růží po vydání velmi oblíbená kniha, po které sáhnou nejen čtenářky, které mají rády romantické příběhy, ale myslím si, že po knize sáhnou i čtenáři. A je to jedině dobře, protože tato kniha opravdu stojí za to!