Madonna Gaudingová - Mandaly od A do Z

Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 400
Překlad: Petr Sumcov

Lidé jsou odjakživa přitahováni věcmi, které jsou mezi nebem a zemí. O těchto věcech se snaží zjistit potřebné informace, aby s nimi mohli nadále pracovat. Mandaly jsou součástí těchto “tajemných” věcí. V roce 2012 vydalo nakladatelství Metafora nádhernou publikaci z edice od A do Z. Ta má za úkol nás seznámit s poselstvím mandal, jejich historií, významem a s tím, jak nám mohou mandaly v našem osobním životě prospět a pomoci.

O samotné spisovatelce této knihy, Madonně Gaudingové, toho není bohužel moc známo. Vystudovala buddhismus, na který se i specializuje. Mimo jiné je považována za expertku co se týče mandal a meditace. V zahraničí její Mandaly od A do Z (The Mandala Bible) vyšla roku 2011.

Každý máme nějaký způsob, jak utéct od reality všedních dnů, jak si co nejlépe odpočinout a odreagovat se. Do nedávna jsem z reality utíkala do světa knih, ale před necelým měsícem jsem se kromě čtení začala ještě intenzivně věnovat malování. Konkrétně malování mandal. V nějakém článku jsem našla obrázek mandaly a hned jsem si řekla, proč nezkusit něco namalovat. Svým způsobem mě malování dost uklidňovalo, přišla jsem u něj na jiné myšlenky a dokázala jsem si příjemným způsobem “vyčistit hlavu”.

A pak se mi do ruky dostala kniha s názvem Mandaly od A do Z. Na první pohled mě okouzlila obálka knihy, která hýří všemi barvami a když jsem pročítala jednotlivé stránky knihy, žasla jsem nad některými fotografiemi. Tuto knihu ani nemusíte číst, ale stačí si jí prohlížet a máte hned o něco lepší náladu. Dýchá na vás atmosféra všudypřítomné přírody. Musím se přiznat, že jsem ohledně tohoto druhu literatury dosti skeptická, ale tentokráte tomu bylo jinak. Byla jsem okouzlena. Kniha mi splnila všechna má očekávání.

Slovo mandala pochází z klasického sánskrtu (v současnosti je považován za mrtvý jazyk, přesto je stále jedním z oficiálních jazyků Indie a jako jedna z nejlépe dochovaných řečí starověku). Je utvořeno ze dvou slov: mand, což znamená „označit“, a la, znamenající „kruh“ nebo „posvátný střed“.Toto slovo má nejen mystický, ale i psychický význam.

Kniha obsahuje šest částí. První část jsou všeobecné informace a historie mandal. V další části se seznamujeme s prací s mandalami. Dozvíme se, že vybarvování a malování mandal nám pomáhá k odreagování se od všedních starostí, ale třeba nám dokáže pomoci s odnaučováním kouření. Nevím, třeba tomuto nevěřím, myslím si, že když chce člověk přestat kouřit, tak musí mít především silnou vůli a musí chtít. Ale je to věc názoru. Ve třetí části se autorka věnuje využití mandal k vhledu a nápravě Čtvrtá část nás seznámí s mandalami v různých duchovních tradicích. Pátá část je zaměřena na to, abyste si vytvořili své vlastní mandaly. Seznámí vás s významem barev ve vašich mandalách, s významem čísel a symbolů. Tato část se mi osobně líbila nejvíce, protože jsem mohla svá „dílka“ posuzovat a studovat. A šestou částí je pracovní příloha, ve které máte několik desítek mandal, se kterými můžete dále pracovat. Můžete si je vymalovat buďto přímo v knize, nechat si je okopírovat na větší papír a nebo se je můžete snažit překreslit.
Mandaly můžete vybarvovat čímkoliv vás napadne. Já střídám pastelky a temperové barvy. Temperové barvy celou mandalu hodně oživí a zdá se být taková věrohodnější.

Nesmíte zapomínat na to, že to děláte pro své potěšení a hlavně pro svůj osobní rozvoj. Vybarvování mandal ve vás má vyvolávat především potěšení.

V budoucnu bych si určitě chtěla přečíst ještě nějakou této knize podobnou knihu, se zaměřením na mandaly. Musím ale říci, že paní Gaudingové se tato kniha velmi povedla.