Rosslund Anders, Hellström Borge: Box 21

Kniha Box 21 je dílem celosvětově známých a uznávaných autorů severské  detektivky - Anderse Roslunda a Borgeho Hellströma.  Jejich drsné příběhy vycházejí v mnoha zemích (jsou přeloženy do více než 33 jazyků) a patří k tomu nejlepšímu, co severská krimi kdy nabídla. Jejich kniha Three seconds získala v roce 2009 ocenění jako „nejlepší švédský krimi román roku“ (Swedish Academy of Crime Writers).

Ke knize jsem se dostala prostřednictvím stránky www.bux.cz, kde byla možnost zažádat o pracovní výtisk před datem vydání knihy.

Kniha Box 21 mě dostala už od prvního řádku. Je to mé první seznámení se severskou detektivkou a mohu s čistým srdcem říct, že zdaleka ne poslední. I přesto, že je kniha plná detailních popisů, tak tyto popisy zde nejsou na škodu, ba naopak - vyprávění to dosti oživuje a čtenář si může popisovanou situaci představit do detailů. V knize je také dostatek vnitřních monologů, díky čemuž si můžeme udělat obrázek o postavách,  o tom, co je trápí a o čem přemýšlejí.

Děj knihy se odehrává převážně v severském městě Stockholm. Popisuje příběh několika postav najednou, ale nejzásadnější postavou příběhu se stává dvacetiletá Lydia Grajauskas, dívka pocházející z Klajpedy. Tuto dívku, stejně jako její kamarádku Alenu a spoustu dalších osudem podobných dívek, nalákali na slibně vyhlížející a úspešnou práci. Ve skutečnosti se však z těchto dívek staly nucené prostitutky, které si musí “odpracovat” svůj dluh vůči svému “zaměstnavateli”. Dívky jsou uzavřené pod železným zámkem v luxusním bytě a od rána do večera “pracují na splacení svého dluhu”. Lydia se nakonec z tohoto bytu dostane ven, ale jen díky tomu, že její pasák - Dimitrij, svinskej pasák (jak mu Lydia  s Alenou říkají) - Lydiu pořádně zbičuje a do Dimitrijova bytu vtrhne policie. Lydiu přivezou do stockholmské nemocnice a jejím cílem je jediná věc - pomsta. Pomsta TOMU, co může za její neštěstí a její neblahý osud a zničený celý život. V této nemocnici se shodou náhod, ocitají dva policisté z kriminalistického oddělení - Ewert Grens a Sven Sundkvist - kteří po zavraždění feťáka jménem Hildig Oldéus, hledají důkazy sloužící k usvědčení nájemného vraha Jochuma Langa. Ewert Grens Langa nenávidí už pětadvacet let, protože mu zničil celý život. To díky Langovi Ewert tráví každou noc ve své kanceláři, spí na zničené pohovce a nemá pražádný důvod se vracet do svého opuštěného bytu. Dva lidské příběhy, které mají společnou POMSTU, se však nečekaně protínají. A to díky videokazetě, kterou u sebe nosila Lydia a díky které mohli všichni poznat pravdu. Touží však někdo po pravdě a nebo je lepší tuto její pravdu ututlat a dělat, že žádná jiná pravda není? Kdo je v příběhu viník? A kdo je oběť? Můžu Vám, milý čtenáři, však prozradit, že budeš stejně jako já hltat každý řádek, budeš nevěřícně kroutit hlavou a budeš chtít vědět víc a víc.

Dle mého názoru se kniha zalíbí většině čtenářů, ale nehodí se moc pro slabší povahy. Já osobně jsem, bohužel, slabší povahy a některé detailní popisy jsem prostě musela přeskočit. Vím, že je to škoda, sama toho lituji. Ale prostě jsem nemohla.

Závěr knihy byl hodně překvapivý. Čekala jsem všechno, ale tento konec by mě ani ve snu nenapadl. Jak se jevil závěr knihy tobě, milý čtenáři? Myslím, že jsi byl stejně překvapený, stejně jako já. Nemýlím-li se?

Každá postava má svůj styl jazyka ve kterém mluví - feťák mluví svým žargonem, kriminalisté svým obvyklým způsobem, lékaři odbornými výrazy. Jak jsem již poukázala, kniha je plná vnitřních monologů, které dělají z této knihy velmi čtivou.

Myslím si, že kniha Box 21 se stane čtenářsky velmi oblíbenou, protože se nejedná o klasickou detektivku, kde se setkáváme s vrahem a obětí. V této knize jde daleko o víc - o oběť, viníka a velmi zdařilou a překvapivou zápletku, jejíž vyvrcholení překvapí určitě každého čtenáře.