Scott Spencer: Nekonečná láska

Počet stran: 456
Překlad: Petr Kotrle

Když jsem byla ještě malá, přála jsem, abych se jednou zamilovala tak, aby ta láska trvala věčně. Aby byla jediná, opravdová a nekonečná. Abych svůj protějšek znala do sebemenšího detailu, abych věděla, nad čím přemýšlí, rozpoznala jeho pocity a přání. Ačkoliv mi přesně toto nevyšlo, protože jak je známo, člověk míní, život mění, tak ten pocit první zamilovanosti mám v sobě pořád. Každý si v sobě nosíme pocity toho poprvé. To, jak jsme se chovali v minulosti, se s námi i trochu přesouvá do budoucnosti a záleží na každém z nás, jak moc se necháme ovlivnit první láskou.

Když jsem četla anotaci na knihu s názvem Nekonečná láska ještě před jejím vydáním, věděla jsem, že si tuto knihu musím přečíst. Již samotný název mě vrátil o pár let zpátky. Zase jsem se viděla očima malé dospívající slečny, která by chtěla prožít lásku na celý život. Nekonečnou lásku.

Scott Spencer se narodil roku 1945 ve Washingtonu. Spencer je autorem, jehož deset románů je dle časopisu New York Times zařazeno do bestsellerů. Některé z jeho románů byly i zfilmovány. Nekonečná láska (Endless Love) v originále vyšla roku 1979 a byla dokonce dvakrát zfilmována. Její novější filmová verze stále ještě běží v některých kinech.

Kde začít? Asi tím, že jsem od Nekonečné lásky čekala pořádnou slaďárnu a zároveň jsem se bála, aby toho cukrování nebylo až moc. Ale k mému velkému překvapení se o typickou červenou knihovnu nejednalo. Představte si, že jste zamilovaní tak moc, že byste udělali cokoliv, abyste mohli být neustále po boku drahé polovičky. To se přesně stalo Davidovi Axelrodovi. Mladíkovi, který je hlavním hrdinou příběhu. David je poprvé zamilován. Píše se rok 1967. Jeho láska se jmenuje Jade a je v tom stejně po uši jako David. Až do té chvíle, než Davidovi začne docházet, že od Jadeina otce dostal na měsíc zákaz vstupu do jejich domu. V tu chvíli se příběh začne odvíjet trochu jiným směrem, než jsem očekávala.

Čekala jsem zapomnění, skloněnou hlavu a poslušnost. Prostě cokoliv, jen ne to, co se v hlavě zrodilo Davidovi. Podpálí dům své lásky. Ale co je horší, celá rodina Butterfieldových je uvnitř. A v tu chvíli, ačkoliv to ještě ani netuší, se mu začne bortit půda pod nohama. Z původního hrdinsky zamýšleného činu se stane jeho noční můra. Pobyt v léčebně, nekonečně mnoho vyšetření a rozhovorů, odloučení nejen od své rodiny, ale hlavně od Jade, zákaz styku nejen s ní, ale i s celou jeho rodinou. A místo toho, aby jeho láska zhasla, rozhoří se daleko silnějším plamenem a David má pouze jeden cíl - najít Jade.

Po propuštění z léčebny se pouští do hledání rodiny Butterfieldů. Je mu jedno, že má zákaz se s kýmkoliv z nich spojit, jeho láska a touha je daleko silnější než jakýkoliv zákon. Spousta napsaných a neodeslaných dopisů, vysvětlování, telefonní hovory, které končí hned po zvednutí sluchátka volaného. Ale David nepřestává věřit a i přes všechna proti balí své věci a bez rozloučení se vydává vstříc své lásce. Neví, zda-li Jade ještě někdy spatří, ale nedokáže se s tou představou smířit. Má jí totiž plnou hlavu, plné srdce a ví, že jí toho musí ještě spoustu povědět. Což se mu i podaří, i když za zcela jiných okolností, než si představoval. Pořád je v něm něco, co by chtěl ostatním povědět, ale neudělá to. Myslí si, že když to v sobě pohřbí dostatečně hluboko, nikdo se nic nedozví a bude to tak lepší pro všechny. Ale pravda pak začne vyplouvat na povrch právě v okamžiku největšího štěstí a David je nadobro ztracen. A nebo spíše spasen? Jak daleko je možné v lásce zajít? V jakém okamžiku se z lásky stává závislost? Dá se od této závislosti nějak osvobodit? A nebo zanechá stopu v srdci napořád?

Příběh je vyprávěn retrospektivně a pěkně od začátku - od osudné noci, kdy to všechno vypuklo. Přesněji řečeno noci, kdy David úmyslně založil požár domu své lásky a její rodiny. Vyprávění je z úst samotného Davida, takže se toho o něm spoustu dozvíme. Dětství neměl jednoduché, jeho rodiče byli zarputilí komunisté, kteří uznávali řád, vytrvalost a kázeň. Nejvíce mě v příběhu zaujala Davidova matka Rose, na které je v příběhu dobře vidět, jak se člověk během života a společně s novými zkušenostmi mění. Z šedé myšky se stává vyzrálá žena, která ví, co od života očekává. Ale ví to i její syn? Jak moc je schopen obětovat pro své štestí? Rose není jedinou, jejíž proměnu můžeme sledovat. V příběhu se mění každý. Jen ta Davidova láska k Jade je pořád silnější…

Nekonečná láska je rozdělena na dvě části. V první části se David zpovídá z toho, co udělal své lásce. Vylíčí nám dopodrobna své pocity, svěří se nám se svou hlubokou a upřímnou láskou, kterou v sobě nosí a která přetrvává, ačkoliv by mnozí již přestali doufat. Projdeme spolu s ním léčením, které musel podstoupit jako nejmírnější formu trestu za svůj bezmyšlenkovitý čin. Ve druhé části se spolu s ním snažíme proměnit jeho dlouhý sen v realitu a hledáme spolu s ním. Jade. Jade, která jakoby stála vedle něho, kterou cítí ačkoliv je osamocený. Ona bude stále s ním. On bude stále s ní. Ať se děje cokoliv.

Kniha se mi svým způsobem líbila. Dovolila mi poznat to, co jsem prozatím ve svém životě neprožila. Nekonečnou lásku bych doporučila všem, kteří touží po úteku do světa nekonečné lásky a sebepoznání. Lásky za jakoukoliv cenu. Ale pozor, pokud nejste v dobré náladě, čtení této knihy nechte na později. Ptáte se proč? Kniha ve mně vyvolala nejen spoustu vzpomínek, ale také množství rozporuplných pocitů, které bych při skleslejší náladě procítila ještě intenzivněji. A to už bych pak měla pocit, že už toho více nevydržím.