Táňa Keleová-Vasilková: Druhá

Nakladatelství: Noxi
Počet stran: 304
Překlad: Drahomíra Smutná

Spisovatelka Táňa Keleová-Vasilková se narodila v severních Čechách, ale od svých čtyř let žije na Slovensku. V České republice je vyhledávána díky svým společenským románům, ve kterých nám popisuje život takový jaký doopravdy je. A do této kategorie se zařadil i její poslední román s názvem Druhá, který vydalo nakladatelství Noxi v září letošního roku.

Táňa Keleová-Vasilková se narodila v roce 1964 v severočeském městě Chomutov. Vystudovala žurnalistiku na Filozofické fakultě Univerzity Komenského a poté pracovala v redakcích několika časopisů. Od roku 1994 se věnuje psaní. Autorka žije v Devínské Nové Vsi, je vdaná a má tři děti

Mé první setkání s touto spisovatelkou se odehrálo prostřednictvím jejího předchozího románu s názvem Ranč u dědečka. Ten jsem četla v létě a byla to oddychová kniha, u které člověk nemusí přemýšlet a ve které čtete tak, jakoby jste sledovali váš vlastní ubíhající život, se všemi jeho radostmi a starostmi. Styl psaní této autorky se mi zalíbil a já jsem si nemohla nechat ujít její další román. S výstižným a prostým názvem. Druhá.

Ať jste žena či muž, nikdo si nepřeje, aby se dostal do situace, kdy bude ve vztahu až jako druhý v pořadí. Je lepší být první? Podle toho, jak se to vezme. V každém případě, pokud se jedná o nevěru, nikdo není první, možná pouze ten, který podvádí. A do této nepříjemné situace se dostaneme v této knize. Jako první se seznámíme s devětadvacetiletou Danielou. Daniela je krásná, mladá, nezávislá žena, která je posedlá svou postavou, kterou má tvrdě vymakanou a kterou si udržuje v posilovně. Pracuje jako učitelka a prozatím je svobodná. Nebo vlastně ne až tak svobodná. Má svého Roberta, o kterém se vzápětí dozvíme, že není její, ale svazkem manželským patří ke čtyřiatřicetileté Aleně, se kterou má doma dvě dětičky. Pětiletou Simonku a dvouletého Šimonka. Jaký důvod má Robert k tomu, aby místo do rodinného hnízda, pospíchal za svou milenkou Danielou? Cožpak mu nezáleží na ženě, kterou si před několika lety vzal z čisté lásky a které slíbil věrnost až do konce svých dnů? A nebo se opravdu s Alenou rozvede a upne se k Daniele, jak jí již několikrát slíbil? A nebo co když se dozví, že vlastně nebyla druhou, ale až třetí?

Alena nic netuší, ale časem jí růžové brýle přece jen spadnou. Do toho se jí ještě připojí strach o Šimonka, kterému lékaři najdou nádor na mozku. Co když se operace nepodaří? Co když se něco stane? V tuto chvíli nalezne Alena v Robertovi velkou oporu. Otázkou je, zda-li to Robert myslí upřímně a zda-li si dá konečně pohov se svými zálety. Je totiž jen otázkou času, kdy mu na ně Alena přijde.

Přijdeme i na to, že osud umí zasáhnout v pravý okamžik. Alena se totiž náhodou při nákupech seznámí s člověkem, který je jí na první pohled sympatický. Díky tomuto člověku se sebou začne něco dělat. Tyto dvě postavy spolu mají více společného než by se na první pohled mohlo zdát.

Ve Druhé můžeme pozorovat neskutečnou změnu - to, jak se ze ženy, která vždy před manželem sklopila hlavu a dělala pro něj, co mu na očích viděla, stává žena nezávislá, samostatná a se stálým úsměvem na rtech.

K srdci mi velmi přirostla samotná Alena. Obdivovala jsem její proměnu v někoho úplně jiného. V někoho, kdo už si nenechá ubližovat. Na mě působila jako dost silná žena, protože zvládnout tutéž situaci, co zvládla ona a ještě z toho vyjít z grácií, to nevím, zda-li bych zvládla. Zamilovala jsem si i její dětičky a jejich vstupy do dialogů.

Na této knížce se mi líbil, kromě již zmíněného autorčina stylu psaní, i její závěr. Člověk se při čtení této knihy usmívá jako sluníčko, trápí se společně s hlavními postavami, nejraději by ve vzteku zařval na celý svět. I přesto, že je Druhá předvídatelná, tak vás jistě potěší a nebudete litovat času, který s touto knihou strávíte.

Alena právě maže dětem topinky máslem, když se v kuchyni objeví Robert. V saku, osprchovaný a navoněný, už jen pohled na něj napovídá, že jde o úspěšného mladého muže. Úspěšný si vzal úspěšnou, bleskne Aleně hlavou.