Thich Nhat Hanh: Dopis z lásky

Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 96
Překlad: Lumír Mikulka

Poté, co jsem dočetla Nic nekončí, nic neumírá, jsem prostě a jednoduše věděla, že si nesmím nechat ujít ani další autorovu knihu. Ta nese název Dopis z lásky - Láskyplný vzkaz Matce Zemi od jejích dětí. Autorem obálky je opět slovenský malíř Martin Augustín.

Dopis z lásky, kniha, která je díky svým nádherným myšlenkám a lehkými, volně proudícími slovy skvělým dílem, které zahřeje na duchu. Stačí si uvědomit, že díky naší Matičce Zemi jsme naživu, díky ní prožíváme radosti a strasti, díky ní jsme obklopeni nádhernou přírodou, kterou však neumíme vnímat naplno a kterou každý den ničíme. A tím ničíme i samotnou Zemi.

Každá katastrofa, která se na Zemi stane, je pouze obranou proti tomu, jak se k Zemi chováme. Země je naším zrcadlem. Vždyť stačí jen pomyslet na to, co všechno vypouštíme do ovzduší. Co jsme schopni odhodit za odpadky do lesů, do řek.

Thich ve své knize píše i o chování lidí obecně. Myslím si, že každý, kdo sáhne po této knize, se v něčem najde. Do této doby jsem nijak neřešila prostředí, které mě obklopuje. Ale po přečtení Dopisu z lásky jsem si začala vážit toho, že mohu každým dnem spočinout na zemi. Jsem vděčná, že mohu chodit, dýchat, užívat si přírody a prožívat chvíle s rodinou, které jsou neopakovatelné a které jsou pro mě palivem do dalších dnů.

Thich se rozhodl vzdát hold Matce Zemi. V jeho knize nalezneme šest kapitol. Některé z nich nám nabízejí spoustu otázek a odpovědí, ale šestá kapitola (dá-li se nazvat kapitolou v pravém slova smyslu) je nádherný dopis určený samotné Zemi. Z tohoto dopisu je cítit obrovská láska. Dá se vůbec vzplanout láskou k planetě? Thich nám dokáže, že ano a že tento vztah bychom měli podporovat a nechávat rozkvétat jako první jarní květinu.

Názor autora je opět založen na myšlenkách buddhismu. Ale pokud nad tím více popřemýšlíme, je nám zcela jasné, že ne jen buddhismus by se měl zabývat naší Zemí.

Nejdříve jsem přemýšlela, že bych obě knihy, které jsem od autora přečetla, srovnala. Ale každá z nich je originálem, každá z nich řeší jiné téma a srovnat se nedá. Obě dvě mě zaujaly díky svým tématům. Rozhodně ale obě stojí za přečtení, protože díky nim se nám rozšíří naše obzory a můžeme svět kolem nás a život samotný vnímat jinak - veseleji a budeme si chtít užít každičkého přítomného okamžiku, protože to co se nám stane právě v tuto chvíli, se nám již nikdy nestane přesně v téže podobě jako nyní.