Anders Roslund, Börge Hellström: Odplata

Spisovatelská dvojice Roslund a Hellström se českému čtenářstvu představila svou knihou Box 21, která vyšla v nakladatelství Knižní Klub v dubnu loňského roku . Po necelém roce jsme se konečně dočkali další knihy těchto dvou severských autorů žijících ve Švédsku. V únoru vydalo nakladatelství Knižní Klub krimi román Odplata.

Trest smrti je velmi ožehavé téma, o kterém bychom se měli bavit s opatrností. Vždyť tomu ještě není tak dávno, co se v České republice trest smrti zrušil. Konkrétně v roce 1990. Sice si myslím, že někteří kriminálníci by si ho v dnešní době zasloužili, ale při čtení kriminálního románu Odplata jsem začala nad tímto tématem více přemýšlet. Tato kniha nám totiž nabízí příběh vyprávěný ne jednou osobou, ale hned několika. Co kdyby byl náhodou odsouzený nevinný člověk? A kdyby nějakým zázrakem přežil svou smrt?

Příběh Odplaty se odehrává na několika místech naší planety - ve Stockholmu a v americkém státě Ohio. Zpočátku se ocitáme v Marrcusvillských celách smrti v Ohiu, kde vězni “čekají” na datum své popravy. Zde se poprvé setkáváme s vězněm čekajícím v cele číslo osm. Jmenuje se John Meyer Frey, mladík v nejlepších letech a je odsouzen k trestu smrti za to, že zabil svou šestnáctiletou přítelkyni Elisabeth Finniganovou. Ale co když je opravdu nevinný, jak neustále opakuje? Co když si vyšetřovatelé vraždy prostě neuměli správně spočítat dvě a dvě?

Několik let poté je ve Stockohlmu zadržen muž, John Swarz, který na švédsko-finském trajektu zpívá v kapele. John se nechal vyprovokovat opilým mužem, který při tanci obtěžoval ženy. Tohoto muže John nakopl do hlavy. Při Johnově zadržení se nám pomalu začíná odkrývat jeho životní příběh, který je otázkou života a smrti. Co může John Swarz, který žije poklidným rodinným životem a který miluje svou ženu Helenu a pětiletého syna Oscara nadevše, skrývat? Je toho více než dost. A co když se za jeho identitou skrývá někdo jiný? A co je na tom nejhorší, že John sám ani pořádně neví, jak se v této situaci ocitl a co se s ním dělo. Co má John Swarz společného s již šest let mrtvým vězněm odsouzeného k trestu smrti Johnem Meyerem Freyem?

Johnův případ si vezmou na starost již známí kriminalisté Ewert Grens, Sven Sundkvist a krátce povýšená pětadvacetiletá Mariana Hermanssonová. Zpočátku si myslí, že se jedná o záměrné ublížení na zdraví, ale čím více se do případu dostávají, tím více se o něj zajímají a tím více jim k srdci přirůstá samotný John. Čím se tolik dotkne jejich srdcí? A jak to s Johnem nakonec dopadne? Mohu vám pouze prozradit, že ke konci knihy se dostaví šokující odhalení, které jsem ani ve snu nečekala.

Odplata nám má poukázat na to, jak je samotný trest smrti nemožný. Vždyť nejednou se stalo to, že vyšší orgány odsoudili nevinného člověka.

Odplata mě nezklamala. Už když jsem po knize sáhla jsem věděla, že tomu nebude jinak. Roslund a Hellström umí čtenáře připoutat k příběhu již od první stránky. Jejich knihy jsou protknuty vyprávěním z dřívější doby, ze současnosti a budoucnosti a to je dělá jedinečnými a velmi čtivými. Těším se, až bude přeložena a vydána jejich další kniha, protože tu si rozhodně nenechám ujít.

Čtyřiadvacet hodin do konce. Měl být popraven člověk, proces, který on sám nevědomky uvedl do pohybu, byl téměř u konce, člověk, možná dokonce nevinný člověk měl zemřít ve jménu státu. Bude na věky věků pronásledovat blbce a bude se usmívat, kdykoli na něj budou plivat z opačné strany mříží. Ale smrt? Jestli si někdy nebyl zcela jistý tím, co si vlastně myslí o trestu smrti jako trestním opatření, teď to věděl s jistotou.

Nakladatelství: Knižní Klub
Počet stran: 424
Překlad: Irena Kunovská