C. D. Payne: Dědictví aneb Jak Helena ke štěstí přišla

Pokud si říkáte, že vám jméno C. D. Payne  něco říká, máte pravdu. Tento autor napsal velmi čtenářsky oblíbený deník Mládí v hajzlu. 27. února vyjde jeho další humoristická próza, tentokráte z rodinného prostředí a já vám již nyní můžu říci, že je na co se těšit.

Hlavní hrdinka tohoto humoristického příběhu, jak nám již název napovídá, se jmenuje Helena Spallová. Je to žena v domácnosti, které táhne na šedesátku a která se stará o svého manžela Harknesse a tři děti - nejstarší Moniku, Kyla (student vysoké školy) a šestnáctiletou Castu. Helena je bezmezně milující matka svých dětí a oddaná manželka. S Harknessem jsou spolu sedmadvacet let, takže o nějaké žhavé lásce už nemůže být ani řeč. A spokojenost se sexuálním potřebou svého vlastního manžela? Naprosto nulová. Helena dala manželovi přezdívku B.U., což znamená pan Brutálně upřímný. Dle popisu v knize si manžel takovouto přezdívku zaslouží právem.

Helenina rodinka si poklidně žije ve městě Pepper Pike v Ohiu. Vlastní obrovský dům s ještě větším pozemkem a zdají se být relativně šťastní. Až do onoho osudového dne. Helena zdědí po své tetičce Maddy z Euclidu dům. Život se jí změní poté, co v tomto zděděném domě nalezne pracovní dokumentaci jedné slavné spisovatelky - Glorie Anne Lenoreové. Snaží se za každou cenu zjistit více o této tajuplné a zapomenuté spisovatelce. S hledáním jí pomáhá univerzitní profesor angličtiny Leigh Mulcahy, který je do této spisovatelky a později i do Heleny velmi zapálený. Čím hlouběji se ponořuje do informací o Glorii Anne Lenoreové, tím více se jí představuje její skutečný život. Jak se Helena se všemi těmito novými informacemi popere? A zjistí nakonec, kdo byl ona slavná spisovatelka? Žije ještě? A napsala ještě nějaká další díla?

Na tyto otázky vám odpoví kniha sama. Kniha je psána formou Helenina deníku, od prvního ledna až do konce září. Mnozí by mohli říci, že za tři čtvrtě roku se toho člověku moc zajímavého nestane, ale v Helenině případě je tomu přesně naopak. Její život se za tuto dobu rapidně změní. A pokud je to změna k lepšímu či horšímu, nechť posoudí čtenář sám.

Tato humoristická próza je psána velmi čtivě. Jedná se spíše o oddychovou četbu, takže kdo by čekal nějakou složitější zápletku, bude zklamán. Ale čtenář, který hledá knihu, u které nebude muset hluboce přemýšlet, tak je Dědictví aneb Jak Helena ke štěstí přišla tou pravou. A navíc se čtenáři ještě dostane obrovského bonusu v podobě mnoha upřímných zasmání se nad životem Heleny. Tuto knihu mohu jen doporučit.

Nakladatelství: Jota
Počet stran: 304
Překlad: Naďa Funiaková