Gillian Flynnová: Zmizelá

Počet stran: 528
Překlad: Drahomíra Michnová

Představte si, že se svým protějškem slavíte vaše pětileté výročí svatby a místo toho, abyste byli šťastní a radovali se z vašeho dlouhotrvajícího štěstí, tak se najednou ocitnete doslova bosýma nohama na zemi. Najednou jako byste ztratili vše, čemu jste až doposud věřili. Zjišťujete, že to, o čem jste si mysleli, že je skutečné, tak pouze vypadá a skutečnost je zcela jiná. Děsivější. Takovýto podobný obrázek, trochu odvrácenou stranu lásky, nám nabízí další kniha od americké spisovatelky Gillian Flynnové. Ačkoliv kniha nese prostý název, Zmizelá (Gone Girl), je jisté, že na ní delší dobu nezapomenete.

Gillian Flynnová se narodila roku 1971 v Kansas City, Missouri, do vysokoškolské učitelské rodiny - její matka vyučovala čtení, otec film. Měla krásné dětství, ve kterém byla obklopena knihami a filmy. Gillian vystudovala angličtinu a novinařinu na univerzitě v Kansasu. V zahraničí debutovala roku 2006 svou knihou Ostré předměty, za kterou získala CWA New Blood Dagger Award a která byla nominována na Edgar Award za nejlepší debutující román roku 2006. S touto knihou jsme již měli možnost se seznámit. Další její knihou, která u nás vyšla v letošním roce, je již zmíněná Zmizelá. V zahraničí vyšla v průběhu roku 2012. Flynnová žije se svým manželem, Brettem Nolanem, synem a velkou černou kočkou Royem v Chicagu.

Zmizelá. Nejen název této knihy mi v hlavě utkví na dlouhou dobu. Když jsem si nejprve přečetla anotaci na knihu, tak jsem si řekla, že si knihu prostě musím přečíst. Poté jsem si přečetla několik recenzí, ve kterých však byly protichůdné názory. Ale i tak mě to neodradilo a jsem za to ráda. Jako první mě na knize zaujala její obálka. Je dosti podobná obálce knihy v originále - jednoduchá, která má své vlastní kouzlo, avšak vám neprozradí o příběhu víc než je třeba.

Nick Dunne a Amy Elliottová Dunneová. To jsou naše dvě hlavní postavy příběhu. Naše dvě hrdličky, které mají před sebou páté výročí od jejich svatby a kteří už nevrkají tak jako tomu bývalo kdysi, na začátku vztahu. Každý z nás si do vztahu přináší nějaká svá tajemství, občas lžeme (pouze když je to opravdu nutné a tomu druhému by pravda mohla ublížit), občas se přetvařujeme (co si budeme nalhávat, kdo z nás má pokaždé náladu objímat celý svět?), občas máme přímo vražedné myšlenky (které je třeba držet na uzdě a nerealizovat je). Stejně tak je tomu i ve vztahu Nicka a Amy. Dva lidé, kteří se na začátku vztahu milovali a kteří do vztahu vložili všechno, co je třeba pro to, aby vztah fungoval. Úžasný vztah úžasné Amy a Nicka.

Ale jak jsem již naznačila, v den jejich pátého výročí vztahu se jim obrací život vzhůru nohama. Hlavně Nickovi. Amy se totiž ztratila! Prostě jakoby se vypařila z povrchu zemského a není nikde k nalezení. Ale člověk se přece jen tak vypařit nemůže. Někdo má v jejím zmizení prsty. Vždyť obývací pokoj je vzhůru nohama a jsou na něm nalezené i stopy po Amyně krvi. Co se tady k čertu stalo? Mohl by Nick své milované ženušce něco udělat? Byl by toho tento maminčin chlapeček schopný? Policie si myslí, že ano. Vždyť naleznou nepřeberné množství důkazů, které ukazují na jeho vinnu. A ještě když se ven dostane informace, že měl Nick mimomanželský poměr. Ne nějakou krátkodobou záležitost, s touto “záležitostí” se zabýval více než rok. Tato informace mu rozhodně vodu na mlýn nepřidá, spíše ho potápí hlouběji a hlouběji. Ale kde je vlastně pravda? Co se stalo s Amy? Co se stalo Nickovi?
Zmizelá je rozdělena do tří částí. V první části máme možnost se seznámit s Nickem, jeho myšlením (někdy přímo ďábelským), s Amy a jejím deníkem, který si nějaký čas psala. Seznámíme se zde i s vyšetřováním po zmizelé Amy a s věcmi, které všemu předcházeli. V tuto chvíli jsem měla jednoznačný názor. Za vše může Nick. Ten mi byl nesympatický již od první zmínky o něm samém.

Druhá část pro mě byla doslova šokující. Nastává totiž nečekaně dech beroucí zvrat, díky kterému zapomenete na všechno, na co jste mysleli v části první. A o třetí, závěrečné části, ani nemluvím. Pro tu mě nenapadá vhodné adjektivum, kterým bych jednoduše popsala, jak jsem se cítila. Tak to zkusím složitě - jako když mi někdo drží hlavu pod vodou a ne a ne jí vytáhnout ven, abych se mohla alespoň trošičku nadechnout.

Myslím si, že ne každému se tato kniha bude líbit, ale pro mě to byl doslova čtenářský zážitek. Psychika postav je popsána do detailů. Víme, co si myslí, na co a na koho myslí, jací ve skutečnosti jsou. Vše je doplněno jejich vlastními monology a úvahami. Jedinou nevýhodou této knihy je, že je těžká do rukou, takže jsem musela neustále měnit čtecí polohy, ale to se dá odpustit, protože tento příběh mi za bolavé ruce stál.

Láska je nekonečná schopnost světa všechno měnit; jsou do ní vetkány lži, nenávist, dokonce i vražda; nevyhnutelně v ní kvetou její protiklady, je skvostnou růží, která slabě voní krví.
Tony Kusher, ILUZE