J. D. Robb: Smrtící nevinnost

Tento sci-fi detektivní příběh nás zavádí do New Yorku blízké budoucnosti. V tomto případě konkrétně do roku 2057. Dovolte mi pozvat vás do světa androidů, linků a dalších technických vymožeností. Pokud si myslíte, v budoucnosti bude život lepší a více bezpečnější, tak vás musím vyvést z omylu.

Nejprve bych vám chtěla představit samotného autora, autorku. /od pseudonymem J. D. Robb se totiž skrývá slavná americká spisovatelka románů pro ženy Nora Roberts. Sama spisovatelka si přála, aby čtenáři oddělovali její tvorbu a neporovnávaly jí, tak se rozhodla pro pseudonym. První kniha pod jménem J. D. Robb vyšla roku 1995. Pod tímto jménem v zahraničí vyšlo již neuvěřitelných sedmatřicet knih a co víc, tyto knihy jsou čtenářsky velmi vyhledávané a oblíbené.

Na začátku příběhu se setkáváme s šestadvacetiletým Craigem Fosterem, učitelem dějepisu na jedné prestižní soukromé škole. Craig je sedm měsíců šťastně ženatý se ženou jménem Lissette, která svého manžela neskonale miluje a skoro každý den mu chystá do školy oběd a horkou čokoládu, jak se jí naučila od své maminky. Vše by se zdálo býti idylické, kdyby jednoho osudového odpoledne Craig nenašly dvě jeho desetileté žákyně Rayleen Straffová a Melodie Branchová mrtvého v jeho třídě. Ty jsou z tohoto hrůzného objevu velice šokované a smutné. Craig před svou smrtí stihl napsat email své manželce a do toho obědval. Spáchal Craig sebevraždu a nebo mu ke smrti někdo pomohl? Evidentně ano, ale co k tomu vraha vedlo, jaký měl pro tento zrůdný čin motiv? Vždyť podle vyprávění od všech zúčastněných tento všemi oblíbený učitel nemohl být nikomu trnem v oku. A nebo není vše takové, jak se na první pohled zdá?

Na místo vyšetřování nastupuje poručík Eva Dallasová. Špička mezi policisty v oboru vražd v celém New Yorku. Eva se s nikým nemazlí, řekne z plných plic své názory a teorie. Po vrahovi pátrá velmi důkladně. Ale v tomto příběhu jí pátrání velmi ztěžuje bývalá láska jejího manžela Roarka, Magdelana Percellová, se kterou se dvanáct let neviděl a která se z ničeho nic připromenáduje v rudých šatech a snaží se získat Roarka zpět, za jakoukoliv cenu.  Eva by Magdelanu nejraději sprovodila ze světa. Ale Eva Magdelanu začne ignorovat a ponoří se hluboko do případu, který je mnohem důležitější než nějaká načinčaná blonďatá “nádhera”.

Evě při práci pomáhá detektiv Delia Peabodyová, která stejně jako Eva odvádí velmi dobrou práci. V tomto příběhu jsme přivedeni na falešnou stopu skutečného vraha a se zatajeným dechem musíme číst dál a přemýšlet, kdo zabil Craiga a pak i dalšího zavražděného člověka, který měl rád sex a ještě raději ho měl ve školních prostorách. Při hledání vraha těchto dvou obětí nám na mysl vytanou otázky, zda vrah byl jeden a nebo zda spolu tyto případy nějak souvisí a mají stejný motiv.

Před námi čtenáři stojí hned několik otazníků. Nezajímáme se jen o případy zavražděných, ale toužíme vědět i o soukromém životě samotného poručíka, který autor velmi živě a barvitě popisuje.

Na této knize mě velmi bavilo, že vrah a jeho motiv není zřejmý a i přesto, že Eva někoho obviní, tak stejně přemýšlíme dál. Detektivky sice nejsou v mém čtecím repertoáru obvyklé, ale tato mě nezklamala. Účastnila jsem se s poručíkem Evou a její kolegyní Peabodyovou hledání každého detailu, až jsem se dostala na konec a pomohla jsem vypátrat a dostat vraha. Sice jsem si myslela, že vraždil někdo jiný, ale o to větší bylo mé překvapení při dopadení skutečného vraha (vrahů).

A co mi naopak vadilo, je fakt, že tato kniha s Evou Dallasovou v roli hlavní hrdinky, je již několikátým případem z knižní série a mně tím uniklo spousta zajímavých a důležitých informací o lidech, kteří se pohybují v blízkosti Evy. Což mi přišlo docela škoda, protože jsem se chtěla o některých lidech dozvědět více. Ale to si budu muset přečíst další knihu od J. D. Robba.

Od autorky Nory Roberts jsem četla tři knihy a kdybych nevěděla, že se skrývá pod pseudonymem J. D. Robba, tak bych ani nepoznala, že tato napínavá detektivka vyšla z pera samotné Nory Robert. Určitě jí neopovrhne žádný čtenář, který má rád tento žánr a nebo autora samotného.

Nezaujatý tón, chladný, nic neprozrazující pohled, povšimla si Nadine s uspokojením. Policistka tělem i duší, a ten kontrast byl dokonalý. “Řekla jste, že chcete-li poznat vraha, musíte poznat oběť. Povězte nám o Craigu Fosterovi. Kdo to byl?”
    “Byl to, podle všech dosavadních poznatků, mladý a své práci oddaný učitel, milující manžel, hodný syn. Dobrý člověk, jenž vedl klidný, obyčejný život. Žil střídmě, svou práci bral jako normální a odpovědnou věc, prostě si žil svůj život, ze kterého se těšil stejně jako ze své práce.”

(strana 182)

Nakladatelství: METAFORA
Počet stran: 384