Jo Nesbo: Levhart

Nakladatelství: Kniha Zlín
Počet stran: 722
Překlad: Kateřina Krištůfková

Severští autoři nám, čtenářům, servírují přímo neuvěřitelné detektivky. Ačkoliv nemám ráda nálepky jako král a královna severské krimi, tak jednou musím udělat výjimku - za krále severských detektivek, právem, považujeme Joa Nesba. O tom není žádný pochyb. Fanoušci knih tohoto autora netrpělivě očekávají, po půlroční odmlce,  na vydání jeho další knihy, která by se měla objevit během tohoto týdne na pultech knihkupectví. Levhart, tak zní název další Nesbovky. Jedná se v pořadí o osmou knihu ze série s osobitou hlavní postavou, Harrym Holem. A je se opravdu na co těšit. Levharta vydá nakladatelství Kniha Zlín.

Jo Nesbo se narodil roku1960 v Oslu, norský spisovatel a hudebník, původním vzděláním ekonom a finanční analytik. V roce 1997 odstartoval jeho literární dráhu kriminální román Netopýr, první detektivka, v níž vystupuje osobitý a nekonvenční kriminalista Harry Hole. Následovaly další knihy s Harrym Holem v hlavní roli, jež se záhy staly čtenářsky velmi oblíbenými. Kromě Harryho Holea vydal i jednu knihu, ve které je hlavním hrdinou Roger Brown. Ten vystupuje v knize Lovci hlav. Nesbo nezapomíná ani na knihy pro děti. V nich vystupuje jako hlavní postava doktor Proktor.

S panem Nesbem se já osobně teprve seznamuji. Jako první kniha se mi do rukou dostali již zmínění Lovci hlav. Z této knihy jsem byla unešená. Druhou knihu, kterou jsem od něj četla, byl Pentagram. Z něj jsem měla ještě lepší pocit než z Lovců hlav, přestože byly obě dvě neopakovatelným zážitkem. Oblíbila jsem si napětí, které využívá Nesbo ve svých knihách. Myslím tím konkrétně to, že čtete, jste napjatí až k prasknutí a myslíte si, že už více neunesete. Ale Nesbo vás donutí k opaku - napne vás ještě víc. Toto se mi u žádného jiného severského autora nestalo. Nesbo prostě zkouší, kolik toho vydržíme. Ale my jsme silní a vydržíme, protože v závěru nás čeká pokaždé neuvěřitelné rozuzlení. Číst jeho knihy je vážně čtenářským zážitkem.

A teď se mi do ruky dostal Levhart. Bála jsem se toho, že v něm bude hodně narážet na předcházející případ Sněhulák, který jsem prozatím nečetla. Sice tam několik zmínek bylo, ale ne tolik, aby se Levhart nedal číst bez znalostí ostatních případů.

Harry Hole. To je jméno, které se jednou zapíše do dějin literatury. Je to nebojácný chlap, kriminalista s vlastními názory, který nemá příliš v lásce lidi. Osobitý chlap, který na rovinu řekne co si myslí a který se neschovává za lži. Obdivuji jeho správný odhad při vyšetřování vražd. Ten chlap je neuvěřitelně chytrý, ačkoliv ne každému se tak na první pohled může zdát.

V Levhartovi procestujeme kus světa, dostaneme se do Honkongu, kde si Harry Hole po svém posledním případě vegetí a dodržuje svůj plán, že nikdy více nechce mít nic společného s policií a vyšetřováním. Prozatím. Dále se ocitneme v horké a nezkrotné Africe, odkud pochází vražedná zbraň užitá během několika vražd. A pak budeme ve starém známem norském Oslu, kde se cítíme společně s Harrym jako doma.

No a když jsem psala, že se Harry rozhodl pro to, že už nechce pracovat jako kriminalista, tak je za ním do Honkongu vyslána mladá policistka Kaja Solnessová, která dostala za úkol přivést Harryho zpět, aby se mohl opět vrhnout do pátrání. V Norsku totiž nalezli dvě mrtvé ženy, které utonuly ve vlastní krvi. Sebevražda? A nebo vražda? Mohlo by se dokonce jednat o sériového vraha, jež bude mít na svém kontě mrtvých víc?

Harry se nakonec přemluvit nechá a může začít pátrat a řešit. Pod rukama mu proplouvají různé důkazy, které zákonitě ukazují na to, kdo takto ohavné činy udělal. Setká se dokonce i s několika podezřelými, ale zůstane pouze u podezřelých? Moc se mi líbí zvraty v knize, které pak celý příběh otočí a vy doslova zíráte s otevřenými ústy. Kromě obětí, kterých přibývá, máme možnost se více seznámit s Harryho tatínkem. Ačkoliv je připoután k lůžku, zjišťujeme, po kom se Harry tak povedl. Líbila se mi i postava Kaji Solnessové. Každý máme ve skříni schovaného nějakého strašáka a u Kaji tomu není jinak. Líbí se mi, jak autor popsal psychickou stránku nejen u Kaji, ale i u ostatních postav.

Máme možnost se seznámit i s jejich soukromím, což knihu trochu zlehčí předtím než po vás Levhart skočí. Kniha je rozdělena do devíti částí, které jsou následně rozděleny do kapitol, celkem jich je pětadevadesát.

Levhart pro mě byl doslova bombou. Na závěr mi nezbývá napsat nic jiného než to, že se co nejdříve poohlédnu po autorových dalších knihách a budu posuzovat, která z nich je lepší.