Leif Gw Persson: Linda - příběh zločinu

Nakladatelství: Moba
Počet stran: 552
Překlad: Jaroslav Bojanovský

Jak jsem již v některém ze svých článků uváděla, mám ráda detektivky od severských autorů. A mimo to zastávám názor, že čím více stran kniha má, tím je to lepší. Když se mi do ruky dostala kniha Linda - příběh zločinu od Leife Gw Perssona, která spadá do severských detektivek a která je taková menší “bichlička”, byla jsem zvědavá, co všechno bude autor v příběhu řešit.

Leif Gw Persson se narodil 12. března 1945 ve švédském Stockholmu. Linda - příběh zločinu je u nás již jeho čtvrtou vydanou knihou. Musím se přiznat, že dříve jsem si na díla tohoto autora nenašla čas, protože mě anotace na ně prostě nedokázaly přesvědčit. Až na Lindu, jejíž anotace mě nadchla a tak jsem se s dychtivostí pustila do čtení.

Ocitáme se ve Växjö, švédském idylickém městě, v době kdy je léto v plném proudu a většinu Švédska trápí skoro tropické vedra. Je pátek 4. července a právě tohoto dne byla objevena oběť, kolem níž se točí celý příběh - Linda Wallinová. Zavražděná byla nalezena v bytě své matky, která si v této době užívala zaslouženého odpočinku na chatě u jezera. Linda byla dvacetiletá studentka policejní školy. Měřila 172 centimetrů a vážila 52 kilogramů. Její vlasy měly světlou barvu a nosila je ostříhané nakrátko. Měla modré oči. Kdo jí mohl takhle bezcitně zavraždit? Některý z jejích kolegů? Někdo z rodiny? Někdo cizí?

To by pro začátek stačilo, teď nás však čeká to nejdůležitější - najít Lindina vraha. Do akce jsou povoláni i policisté ze Stockholmu a spousta dalších větších a schopnějších uniformovaných policistů, než jací se nacházejí na stanici ve Växjö.

No a v tuto chvíli započalo mé trápení. Musím se přiznat, že po dlouhé době se mi stalo, že jsem se musela ke čtení nutit. Jak jsem již zmínila, kniha má přes pět set stran, takže vám určitě došlo, že najít vraha nebude taková hračka. No, ona by to vlastně hračka byla, kdyby autor nepopisoval vyšetřování do nejpodrobnějších detailů, nepsal nám o počasí, o tom, co dělají vyšetřovatelé ve volný čas… Na mě byl bohužel příběh strašně moc roztahaný a vleklý. Ale věřím, že někteří čtenáři právě toto vyhledávají a oceňují. Navíc jediný napínavý okamžik v celé knize je pouze nalezení Lindiny mrtvoly. Takže žádné velké napětí neočekávejte. Navíc nám Persson předkládá případ, jehož vyšetřování a nalezení viníka trvá daleko delší dobu, než bychom čekali.

Při pročítání anotací na další knihy tohoto autora jsem se dočetla, že s některými vyšetřovateli jsme měli tu čest vyšetřovat již v předešlých knihách. V Lindě je nejvíce napsáno o Bäckströmovi, který obývá svůj byt společně s akvarijní rybičkou. Tento vyšetřovatel byl povolán ze Stockholmu. Ačkoliv mi přišel vychytralý jako liška a trochu úlisný, svou práci se chvílemi snažil vykonávat dobře. V této knize se nenašla žádná postava, která by mi byla nějak zvláště sympatická a naopak - postava, která by mi byla vyloženě protivná.

Tato kniha mě, bohužel, zklamala, ale věřím, že si najde i spoustu čtenářů, kteří budou nadšení tím, když budou moci do detailu poznat vyšetřování vraždy. V detailním popisu je totiž Persson opravdu dobrý.