Liza Marklundová - Exploze

Počet stran: 464
Překlad: Jaroslav Bojanovský

Se severskými detektivkami se v poslední době doslova roztrhl pytel. Čtenáři po nich stále častěji sahají a po dočtení konkrétní knihy jsou fascinováni. I já jsem přišla severským detektivkám na chuť. Přečetla jsem jich již několik, avšak nyní poprvé jsem se setkala s detektivkou, kterou napsala severská spisovatelka a ne spisovatel. Byla jsem zvědavá, co mi kniha Exploze od švédské spisovatelky Lizy Marklundové přinese a zda-li nějakým novým způsobem obohatí tento můj oblíbený žánr. Kniha vyšla letošní rok v červnu v nakladatelství Knižní klub.

Liza Marklundová, vlastním jménem Eva Elisabeth Marklund se narodila 9. září 1962. Je švédská spisovatelka detektivních románů, novinářka a spolumajitelka třetího největšího švédského nakladatelství Piratförlaget. Svými sloupky také přispívá do plátku Expressen. Spolu se svou rodinou žije střídavě ve Stockholmu a Španělsku. Velkého úspěchu dosáhla se svou sérií kriminálních příběhů, jejichž hlavní hrdinkou je reportérka Annika Bengtzonová. Její knihy vychází v překladu v mnoha zemích a některé z nich se dočkaly i převedení do filmové podoby.

Annika Bengtzonová - hlavní hrdinka Exploze. Pracuje jako šéfka kriminální redakce ve Večerníku. Je to svébytná, chytrá, úspěšná žena, která ví, od jakého zdroje zjistí přesně to, co potřebuje. Je to také milující manželka a matka dvou dětiček - pětiletého Kallea a tříleté Ellen. Celkem mě překvapilo, že hlavním hrdinou není žádný vyšetřovatel či kriminalista, ale vcelku obyčejná reportérka novin. Musím ale říci, že se mi to zamlouvalo a že to pro mě bylo něco nového, než na co jsem u severských detektivek zvyklá.

Děj celé knihy se odehrává od soboty 18. prosince do pátku 24. prosince. Někdo by si mohl říci, co tak důležitého a hrozného se může stát během necelého týdne, ale Marklundová nám předvede, že se toho stane více než dost. V sobotu 18. prosince, sedm měsíců před letní světovou olympiádou ve Stockholmu totiž vyletí do vzduchu jedna z olympijských tribun. Lidé jsou zděšeni, bojí se o budoucnost olympiády, novináři jsou naopak ve svém živlu, protože mají konečně něco šťavnatého na stránky svých novin. Ale jaké nemilé překvapení - mezi troskami jsou nalezeny i části těla Christiny Furhageové - ta stála v čele Olympijské kanceláře a byla něco jako královna olympijských her. Kdo mohl něco takového provést? Vždyť si to vůbec tato „ideální žena“, jak o ní jednou napsali, nezasloužila. Byla milující matkou a svého manžela by vynesla až do nebe. A nebo snad ne?

Do detailního vyšetřování se pouští nejen policisté, ale i novináři. Annika a její tým jsou několika z mnoha. Annika má své domněnky, z nichž se jí i většina potvrdí a Annika jako první nazve toho, co vyhodil tribunu spolu s Christinou do vzduchu, Pyrotechnikem. Další dny se stáčí kolem vyšetřování, domněnek a hledání Pyrotechnika. Dalo by se říci, že už se toho moc nestane. Ale 20. prosince následuje další výbuch a další člověk na kousíčky, ne už tak malinkaté jako v Christinině případu.

Spisovatelka nás a Anniku nutí k tomu, abychom odhalili skutečného vraha. Musím říci, že zpočátku mi přišlo zcela jasné jako facka kdo je pyrotechnickým vrahem, ale čím víc stránek jsem nechala přečtených, tím menší tušení jsem měla a pak následovalo znovu odhalování pachatele, u kterého jsem se tentokrát nesekla. Ale že mi to stálo nervů. Musela jsem přetrpět i to, že i samotná Annika se dostane do rukou šíleného a bezcitného Pyrotechnika. Jak tohle všechno skončí?

Někoho by třeba mohl zmást název Exploze. Čekala jsem děsivé čtení, při kterém budu přeskakovat řádky a bát se o svůj zdravý rozum, ale nebylo tomu tak. Kniha je napsána v novinářském stylu, novinářském prostředí a ostatní jsou takové třešničky na dortu. Ale když na ty třešničky došlo, tak jsem byla napjatá jako strunka.

Jméno hlavní hrdince nedala spisovatelka náhodou, její starší dcera se jmenuje Annika. Příjmení Bengtzon si vypůjčila od svého nejoblíbenějšího šéfa ve večerníku Expressen. Dle tohoto románu byl natočen i film, v němž hlavní roli ztvárnila Helena Bergström.

Tato kniha uspěla nad má očekávání. Nejenže se mi líbilo novinářské prostředí, ve kterém se Annika cítí jako ryba ve vodě, ale i styl psaní samotné autorky. Doufám, že u nás vyjde celá tato kriminální série, abychom se mohli dále rozvíjet spolu s Annikou v jejím možném povýšení.