Matthew Quick: Terapie láskou

Počet stran: 272
Překlad: David Petrů

Stává se vám někdy, že si připadáte, že žijete za trest a že nikdo na tom nemůže být hůře než vy?  Věřte mi, že může. Pokud věříte na šťastné konce, doporučuji vám knihu s krásným názvem Terapie láskou (v originále The Silver Linings Playbook). V únoru 2013 jí vydalo v edici Světový bestseller nakladatelství Knižní klub.

Matthew Quick (nar. 1973) je autorem několika knih. Ale jeho zatím nejznámější se stala právě Terapie láskou, podle které natočil v roce 2012 režisér David O. Rusell film, který získal osm nominací na Oscara (jedna nominace přeměněna na sošku).

Kdyby jste se náhodou ocitli za zdmi léčebny pro duševně choré a vůbec byste si nepamatovali proč se tam vlastně ocitáte, jak byste se cítili? A o kolik horší by bylo to, kdyby jste si skoro nic z dřívějšího života nepamatovali a upínali byste se pouze na vámi milovanou osobu? Já osobně si to neumím představit, ale v téhle konkrétní situaci se ocitá čtyřiatřicetiletý protagonista románu Pat Peoples. Pat se zbláznil do posilování a běhání. To proto, aby byl v co nejlepší formě, až se setká se svou manželkou.

Po dohodě lékařů s jeho matkou a advokátem propustí Pate na zkoušku domů, do domácího léčení. Každý pátek potom dochází na sezení s doktorem Cliffem Patelem, se kterým si padne do oka a stanou se z nich přátelé.

Pate se domnívá, že v léčebně strávil rok svého života, ale když se od rodiny dozví, že jsou tomu čtyři roky, co se kolem něj rozprostřely stěny léčebny jako temné stíny, nevěří svým uším. Kolik se toho vlastně vůbec změnilo, zatímco byl od ostatních izolován? A proč mu přijde jako by před ním ostatní něco tajili? Vždyť lež a přetvářka je daleko horší než pravda, tak kdy se k pravdě konečně odhodlají? Nebo na to bude muset Pat přijít sám?

Jeho poslední nadějí je jeho manželka Nikki, se kterou je pět let ženatý a se kterou zrovna prožívá “odluku”. Nepřijde vám divné, že se Nikki za Patem nepřišla do léčebny ani jednou podívat a že se mu vůbec neozve a neukáže? Mně tedy ano a Nikki jsem při čtení dost kritizovala, protože Pat Nikki miluje celým svým srdcem. Čtenář až do odhalení pravdy pořád přemýšlí, proč toho muže s bolavým srdcem takhle trápí. Ale najednou mu svitne naděje.

Patům kamarád ho seznámí s Tiffany, která na tom není psychicky dvakrát nejlépe a která chodí také na sezení k terapeutce. Tiffany chodí s Patem běhat, na večeře, na procházky, ale občas se stane, že spolu neprohodí ani slovo, ale vše je v naprostém pořádku. Jednou mu Tiffany předá obálku s dopisem, ke kterému se Pat upne a chce stále víc. Co stojí v dopisu? A proč ho nesmí nikomu ukazovat a nikomu o něm povědět?

Každý temný mrak má stříbrné lemování.
Pat věří na stříbrné lemování, které nám představuje příběh se šťastným koncem. Dočká se Pat svého šťastného konce? Co všechno však musí pro svůj šťastný konec udělat?

Při prvním pohledu na knihu mě zaujala obálka. Byla jsem zvědavá i na obsah knihy, o které se hodně mluvilo a ještě pořád mluví. Musím uznat, že při dočtení jsem nebyla zklamaná. Usmívala jsem se od ucha uchu a uvnitř sebe jsem cítila velmi uspokojující pocit.

“Dám ti něco, z čeho budeš dost zmatený a možná i naštvaný. Nesmíš to otevřít, dokud nebudeš dokonale klidný a uvolněný. Dnešek nepřipadá v úvahu. Počkej pár dní, a až se budeš cítit šťastný, otevři tenhle dopis.” Vytáhne z bundy bílou obálku a podá mi ji. “Strč si ji do kapsy,” řekne mi a já ji poslechnu, protože se v tu chvíli tváří smrtelně vážně. “Dokud mi neodpovíš, nebudu s tebou běhat. Nechám tě, aby sis to promyslel. Ať se rozhodneš jakkoli, nesmíš nikomu prozradit, co ses v tom dopise dočetl. Rozumíš? Jestli to někomu řekneš - třeba i svému terapeutovi -, poznám ti to na očích a už s tebou nikdy nepromluvím. Nejlepší pro tebe bude, když se budeš prostě jen řídit mými pokyny.”
(strana 168)