Rosamund Luptonová: V plamenech

Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 480
Překlad: Věra Klásková

Letošní rok nakladatelství vydávají knihy, které vám při jejich čtení doslova vyrazí dech. Už jsem se o tom na vlastní kůži přesvědčila několikrát a již při rozčítání knihy s názvem V plamenech od anglické spisovatelky Rosamund Luptonové jsem pociťovala ten již známý pocit. V plamenech vydalo nakladatelství Ikar v březnu letošního roku. Je další knihou v Edici světového bestselleru, což by nám mělo samo o sobě napovědět, že by se mohlo jednat o opravdu kvalitní čtení, při němž se čtenář rozhodně nudit nebude.

S Rosamund Luptonovou jsme se čeští čtenáři mohli seznámit s její knižní prvotinou nesoucí prostý a výstižný název Sestra. Tato kniha se na pultech českých knihkupectví objevila loňského roku. V Anglii se tato kniha stala nejrychleji prodávanou prvotinou roku. Její další kniha, V plamenech, se stala druhým nejprodávanějším beletristickým titulem na britském Amazonu za rok 2011. A není se vůbec čemu divit. Autorka si to zaslouží právem.

Rosamund Luptonová vystudovala na Cambridgské univerzitě angličtinu. Než se stala spisovatelkou, psala scénáře pro televizi a živila se také jako literární recenzentka. Takže tato paní ví, jak nás čtenáře oslovit.

Vše je v životě devětatřicetileté Grace Coveyové naprosto idylické. Má manžela Mikea, se kterým tráví už skoro dvacet let na společné cestě životem a dvě krásné děti - nádhernou sedmnáctiletou Jenny a osmiletého Adámka, který se rád hraje na rytíře. Grace píše umělecké kritiky do Richmond Postu, což jí velmi baví a svou práci si může udělat v klidu rodinného útulného domečku. Ale Grace neví, že se jí jednoho krásného červencového dne její svět jak ho znala, rozpadne na kousíčky.

Ten den Grace tráví spolu s dětmi a dalšími rodiči na Sidleyské škole, kde právě probíhá sportovní den, do kterého jsou zapojeni skoro všichni zaměstnanci školy. V ten den má její milovaný Adámek, který tuto školu navštěvuje, své osmé narozeniny a se svou kamarádkou Rowenou utíká do školy pro svůj narozeninový dort, který si zatím uložil ve škole. Jenny v této škole pomáhá jako zdravotnice, jejíž ordinace se nachází ve třetím patře školy. Mohl by to být pouze další z velmi horkých letních dnů, kdyby… Kdyby se najednou z budovy školy nezačal valit černý dým. Hoří! První, co vytanulo Grace na mysli bylo to, že její děti jsou uvnitř. Adámka uvidí před dveřmi školy, ale pořád ještě zbývá její milovaná Jenny. A právě v tuto chvíli začíná její zápas s časem. Kdo bude vítězem? O tom, že mateřská láska je silnější než cokoliv na světě, se můžeme přesvědčit spolu s Grace.

Grace se s Jenny dostanou do světa, který je mezi naším a mezi nebem. Zatímco leží v nemocnici, Grace v bezvědomí a Jenny s popáleninami velkého stupně, tak se spolu v tomto světě shledají. Můžou si spolu povídat, smát se, procházet se po nemocnici, ale nemůžou se vrátit do svého těla a nemůžou mluvit s nikým jiným. V tomto světě se začne Grace se svou Jenny doopravdy poznávat a již před ní nestojí sedmnáctiletá dívka, která má svá tajemství. A že v této knize není o tajemství nouze!

Najednou Grace s Jenny začnou přicházet na to, že školu někdo zapálil úmyslně. Sára, teta Jenny a Adama, která pracuje jako policejní inspektor, se ujímá pátrání. Zjistí, co se vlastně onoho osudného červencového dne skutečně stalo? Zjistí, kdo za tím vším stojí? A jak to dopadne s Grace a Jenny? Uvidí se se svými nejbližšími ještě v našem světě, v našem čase? Budou jim moci povědět, jak moc jim chyběli?

V knize nám dělá vypravěče samotná Grace, která příběh popisuje svému manželovi. Přečteme si nejen o životě v jiném světě, ale i o tom, jak probíhal jejich rodinný život předtím, než to osud změnil. A navíc jsme přítomni i  samotnému vyšetřování.

Musím se přiznat, že jakmile byl někdo z tohoto hrůzného zážitku obviněn, věřila jsem verdiktu, ale poté to bylo úplně jinak a já jen koukala a přemýšlela jsem dále.

Autorka umí bravurně vykreslit své postavy, jejich pocity, jejich psychiku, kvůli čemuž před ní smékám pomyslný klobouk. Kniha má spád, který je velmi zajímavý a velmi čtivý. Knihu prostě nepustíte z ruky, dokud ji celou nepřečtete.

Již kvůli tomu si od ní přečtu i její předcházející knihu, která si už skoro rok drží místo v mé knihovně, ale zatím na ní nebyl čas. Teď si ho určitě najdu.

Těším se, s čím dalším nás paní Luptonová překvapí a co pro nás nachystá.

Dřív jsem si představovala samu sebe, jak pádluju po kachním rybníčku pořád dokola v nafukovacím gumovém člunu, zatímco Sára kormidluje svůj život rychle a přímo k jasně zmapovanému cíli. A teď jsem tady, nedokážu promluvit, otevřít oči, pohnout se, natož potom pomoci tobě, Jenny či Adamovi, hlavu mám zčásti vyholenou a na sobě ohavný nemocniční župan, zatímco ona sem vplouvá, schopná a kompetentní, pevně svírajíc kormidlo.
(strana 44)