Solange Bied-Charreton: Enjoy

Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 168
Překlad: Míša Řezáčová

Minulý týden jsem si na pultech knihkupectví všimla novinky od francouzské spisovatelky Solange Bied-Charreton s názvem Enjoy. Nejprve mně zaujalo nakladatelství Odeon, protože jsem zatím nečetla žádnou knihu, která by mě od tohoto nakladatelství zklamala. Jako druhá mě zaujala obálka, hoch se slunečními brýlemi a telefonem v ruce. No a jako poslední a nejdůležitější - anotace. Hned jsem věděla, že si jí odnesu s sebou domů. A také se tak stalo.

Solange Bied-Charreton se narodila roku 1983. Z knižní obálky jsem se dozvěděla, že pět let vedla literární blog, jeden čas se věnovala internetovému marketingu a v současné době pracuje v Národním výzkumném centru v Paříži. Její kniha Enjoy, která byla její debutující knihou, vyšla v originále roku 2012. V letošním roce jí vyšel román s názvem Mladí a povznesení, tak jsem zvědavá, zda-li se ho dočkáme i v překladu, protože styl autorčina psaní mě zaujal.

Když jsem si Enjoy donesla domů, přečetla jsem dcerce pohádku před spaním, uvařila si pořádný hrnek čaje a zasedla jsem ke knize s netrpělivým očekáváním obrazu dnešní mladé generace. Hlavním hrdinou je totiž čtyřiadvacetiletý Charles, který pracuje v jedné konzultantské společnost v organizačním oddělení. Nic moc extra to sice není, ale jemu to prozatím stačí. Charles navíc zdědil byt po své tetě, která spáchala sebevraždu. Takže má před sebou nejen celý život, ale také vybavování svého nového hnízda.

No a to, co o Charlesovi prostě musíme vědět - je uživatelem sociální sítě ShowYou. V dnešní době nic moc extra informace, protože kdo v dnešní době nemá profil na nějaké té síti, jako by snad ani neexistoval. Musím se přiznat, že jsem trochu pozadu, protože jsem si myslela, že ShowYou je pouze autorčin výmysl, ale jaké bylo mé překvapení, když jsem si vygooglovala, že ShowYou skutečně existuje! Jedná se o sociální síť, která vám na vašem mobilu nabídne ta nejlepší uživatelská videa. Podmínkou ovšem je, že jednou týdně v určený den nahrajete své vlastní video.

Proč ne? Pokud vám nevadí ztráta vašeho soukromí, neboť ShowYou užívá veškeré vaše zadané informace a váš obličej třeba v reklamě na tampony, můžete se o něm dozvědět více na internetu. Teď ale již zpátky ke knize.

Charles žije ve světě dnešní doby, je bez přítelkyně, což mu prozatím vynahrazují všechny ty krásky, na které se může s klidem koukat na jejich profilu. Ale v reálném světě se seznámí s Anne-Laure. Dívka, která po chvíli ukradne jeho srdce. Ale co to? Al, jak zní její přezdívka, za prvé nemá profil na žádné síti, čte papírové knihy, je členkou hudební kapely a tak obecně dělá věci, které jsou na dnešní dobu “out”.

Jakým způsobem se jejich láska posune, pokud tedy vůbec? Snese Charles výsměch nejen od Al, ale i od ostatních členů její kapely, kteří všemi těmito vymoženostmi opovrhují a dávají to bez okolků najevo?

Enjoy je zvláštní kniha. Líbil se mi styl psaní, protože spisovatelka nepoužívá žádnou nadsázku a téma sociálních sítí nám představí do sebemenšího detailu. Vyprávěna je v první a třetí osobě, je zde spousta dialogů.

Bylo mi líto toho, že Charles se nechal ShowYou hodně ovlivnit. Ale když jsem si uvědomila, že je to prostě obrázek současných mladých lidí (mezi které zatím ještě patřím i já), bylo mi hned těžko u srdce. To už jsme vážně zapomněli na to, jaké bylo běhat od rána do večera venku? Nestarat se o žádné zmeškané hovory na mobilech, domluvené eventy. Přátelství, která jsme navazovali nám vydržela mnohdy i do dnešních dnů. Nebo to už vážně stačí jen kliknout na tlačítko “Požádat uživatele o přátelství” a přátelství je započato? Schválně, jak často se s lidmi, které máte mezi přáteli vídáte? Jak často s nimi prohodíte alespoň několik slov, pokud nebereme v potaz chat přímo na síti?

Spisovatelka nám v knize píše hodně ze svých momentálních myšlenek, takže chvílemi jsem nevěděla, kdo k nám promlouvá a ve větách jsem se ztrácela. Je to ale pouze o zvyknutí si. Enjoy nejde číst rychle, ale musela jsem si jí vychutnávat slovo po slovu, abych se někde neztratila.

Z celé knihy dýchá nejen moderní obraz dnešních dní, ale také strašný smutek, samota, chaos dnešní doby. V jednu chvíli jsem se ironicky usmívala, v další jsem doufala a pak bych nejraději Charlese objala a ukonejšila ho.

Zpočátku jsem litovala toho, že je tato kniha počtem stránek neobsáhlá, ale obsahově vydala na daleko početnější knihu. Spisovatelka se sice mohla trochu rozvinout, ale zase by tento příběh nemusel vypadat tak skutečně. Skutečnost - to je to, co nás provází celým příběhem.