Syrie Jamesová: Tajné deníky Charlotty Brontëové

Kdo by neznal spisovatelku Charlotte Brontëovou, jejíž Jana Eyrová je oblíbenou a vyhledávanou knihou mnoha generací, ke kterým v budoucnu přibudou generace další. Jak by to vypadalo, kdyby si Charlotte psala tajný deník, do kterého by svěřovala všechny své pocity a všechna trápení?

Spisovatelka Syrie Jamesová popustila uzdu své fantazii a na základě fiktivního nalezení zápisků vytvořila velmi zdařilý “deník”, za který by se nestyděla ani sama Charlotte Brontëová.

Syrie Jamesová je spisovatelka a scénáristka. Narodila se v Poughkeepsie ve státě New York, v dětství bydlela dva roky ve Francii a většinu života prožila v Kalifornii.
Tato spisovatelka zaznamenala úspech již se svým prvním dílem, jímž jsou Ztracené memoáry Jane Austenové. Jak je zřejmé, Syrie je velikou příznivkyní literatury 19. století. Jejími nejoblíbenějšími autorkami jsou Charlotte Brontëová a Jane Austenová. Syrie Jamesová žije se svým manželem, láskou z vysoké školy, Billem Jamesem, s nímž vychovala dva syny, Jeffa a Ryana.

Zbožňuji romány a Charlotte Brontëová je mou oblíbenou spisovatelkou, a proto je jasné, že jsem si nemohla nechat ujít knihu Tajné deníky Charlotty Brontëové od Syrie Jamesové. Chtěla jsem se o Charlotte dozvědět více a již po přečtení první stránky jsem věděla, že tato kniha mě rozhodně nezklame. Knihu mi věnovala společnost Euromedia.

Kniha se čte velice dobře, ale mnohem hůře se s knihou dokážete rozloučit. Neustále jsem si říkala, že si přečtu ještě jednu kapitolu a najednou jsem zjistila, že už čtu kapitolu nadcházející. Chtěla jsem vědět, co se bude dít dál a musela jsem to vědět hned. Kniha obsahuje spoustu vnitřních monologů. Není se čemu divit, když nahlížíme do fiktivního deníku Charlotte Brontëové. Myslím si, že s dílem Syrie Jamesové by byla spokojená i sama Charlotte.

Příběh se točí kolem celé rodiny Brontëů. Autorka nám dovoluje nahlédnout do jejich soukromí, do jejich prostého a čistého života, poznamenaného spoustou osobních ztrát a tragédií. Nejsmutnější ztrátou je ztráta milovaného člověka a je velmi smutné si uvědomit, že Charlotte těchto ztrát zažila hned několik za sebou. U několika kapitol jsem celou dobu brečela a říkala jsem si “Ne, tohle se přece stát nemohlo.”, ale bohužel, v životě jsou i chvíle, kdy nám není do smíchu a které musíme přejít, i když nám navždy zůstane ohromná bolest v srdci.

Jak to u romantických příběhů bývá, příroda je barvitě popsána a čtenář se tak díky tomu může přenést do prostředí s vřesovišti, blaty a panensky čistou přírodou. Syrie Jamesová nám detailně popisuje prostředí, ve kterém se hlavní postava - Charlotta - spolu se svou rodinou pohybuje a ve kterém pobývá a my máme pocit, jako bychom se na místě nacházeli spolu s postavami.

V knize nechybí ani prostor pro lásku. Můžeme se dozvědět, že Charlotte ve svém životě potkala člověka, který se pro ni na dlouhou dobu stal vším - jejím učitelem, přítelem a vzorem pro její psaní. Jak dopadne vztah k jejímu učiteli v Belgii? Co mu stojí v překážce? I na tyto otázky najdete v knize odpověď.

Celá rodina Brontëů se pro mě díky této knize stala vyhledávanou a já už mám vyhlídnutá díla od sester Brontëových, která jsem ještě nečetla a na která se v nejbližší budoucnosti těším.

Nad knihou Tajné deníky Charlotty Brontëové zaplesají srdíčka mnohých čtenářů, ať už milovníků romantických příběhů nebo milovníků Charlotty Brontëové. Vím, že tato kniha nedá pravdivé informace na otázky, na které by nás zajímala odpověď, ale i přesto, že se jedná o fiktivní příběh, přišlo m,i jako bych se začetla do díla, které napsala sama Charlotte, do jejího deníku. A dle mého názoru, odvedla Syrie Jamesová pořádný kus poctivé práce a může být na sebe právem hrdá.

Diskusní téma: Syrie Jamesová: Tajné deníky Charlotty Brontëové