Taylor Stevensová: Lovkyně informací

“Vycítím Váš strach, poznám, když mi lžete, vycítím Vaše slabiny a využiji je proti Vám. Dovolte mi, abych se Vám představila. Jmenuji se Vanessa Michael Monreová, pro přátele jsem Essa.”

Detektivka Lovkyně informací vyšla z pera autorky Taylor Stevensové. Je to první příběh s hlavní hrdinkou Vanessou Michael Monreovou. V zahraničí kniha vyšla v roce 2011 a zatím byla přeložena do sedmnácti jazyků. Taylor Stevensová v současné době pracuje na třetí knize s kýčovou hrdinkou Monreovou. Spisovatelka ve svém dílu vychází  ze znalosti afrických zemí, ve kterých osobně po čtyři roky pobývala. V České republice kniha Lovkyně informací vyšla 23. května 2012, v nakladatelství Knižní klub a čítá 320 stran. Knihu přeložila Irena Steinerová.

Ke knize jsem se dostala prostřednictvím knižního portálu bux.cz, od kterého jsem obdržela reading copy. Má očekávání od každé knihy jsou taková, že se při čtení nebudu nudit a budu naplno vtažená do děje. Hned po přečtení anotace ke knize jsem věděla, že s Lovkyní informací se rozhodně nudit nebudu. A po přečtení pár stránek jsem dala za pravdu svému úsudku.

“Částečně ano. Taky záleží, odkud pochází vaše rodina.”
“Ale pocházím odtud já?” Povzdechla si? “Narodila jsem se tady, v Kamerunu. Žila jsem tady nebo kolem hranic skoro osmnáct let, ale Kamerunka nejsem. Rozumím tureckému jazyku a kultuře líp než americké. Turkyně ale nejsem. Mám pasy tří států, žila jsem ve třinácti zemích a umím dvacet dva jazyků. Ke které zemi bych měla cítit vlastenectví?” zeptala se. “Do které patřím?”

Hlavní hrdinka, Vanessa Michael Monreová, pracuje jako lovkyně informací, a to dostlova. Potřebuje zjistit nějakou důležitou, i třeba životně důležitou informaci? Není problém, Vanessa dokáže zjistit cokoli je třeba. Její vlastní život není pro ní zase až tak důležitý, pokud se jedná o něco důležitého. Má pasy tří států, žila ve třinácti zemích a umí dvacet dva jazyků. Její láskou je adrenalin, miluje ten pocit svobody, když sedne na svou motorku a může se po ní rozjet kamkoliv se jí zlíbí. A když poprvé zabila člověka, kterého prostě zabít musela, pokud nechtěla být nadále týranou a znásilňovanou obětí jednoho člena její skupiny, se kterou žila v Africe, tak pocítila nejprve příval adrenalinu, měla šedo před očima a pak už to šlo samo. Ale to už je ovšem minulost. Na svou minulost se Vanessa snaží nemyslet, i přesto, že jí stíny minulosti neustále pronásledují. Ona jim však s ohromnou statečností vzdoruje. Ale pouze do té doby, kdy jí její “nadřízená” Kate Breedenová neinformuje o případu, který se týká ztracené dcery Emily, adoptované Richardem Burbankem a jeho manželkou. Emily se pohřešuje již čtvrtým rokem a její otec neustále žije v naději, že se jeho dcera najde. Burbankova manželka spáchala po roce pohřešování své dcery sebevraždu.

Vanessa chce nejprve případ odmítnout, ale nakonec ho přijme, protože za prvé se vrátí na nějaký čas do Afriky, konkrétně do Kamerunu, odkud bude pátrat dále a za druhé jí to zajistí obrovskou sumu peněz, která bude převedena na její úcet. Ale musí kývnout na jednu podmínku, do Afriky s ní pojede rodinný známý Burbanka, Miles Bradford. Miles je pro ní přítěž již od té doby, co se o něm dozvěděla a zcela s tím nesouhlasila. Nezbylo jí ale nic jiného, než si na to zvyknout. Krátce po příletu do Afriky oba zjišťují, že je něco špatne - neustále je někdo sleduje a Munreovou unesou a pokusí se jí zabít. V Africe narazí na Francisca Beyarda, člena její africké skupiny.   Jedná se o setkání po mnoha letech, co Vanessa utekla z Afriky. Jak se příběh vyvíjí? Jsou v hledání úspešní? Přijde někdo kvůli tomu o život? Odpověď na tyto otázky Vám, čtenáři, neprozradím, ale můžu Vám říci, že budete hodně překvapen. Do příběhu se totiž zaplétá minulost Munreové a její tajemství a tajemství dalších. V mnoha pasážích budete překvapeni, na koho všeho se může ve chvíli namířit zbraň. A rovněž budete překvapeni s výsledkem pátrání po ztracené Emily.

Pouze pro zajímavost bych chtěla poukázat na schopnost Vanessy mluvit dvaadvaceti jazyky. Tato schopnost se jmenuje HYPERPOLYGLOT. Výraz byl poprvé použit britským lingvistou Richardem Hudsonem v roce 2003 a je odvozen od slova polyglot - ten, kdo umí mluvit mnoha jazyky.

Kniha má 23 kapitol, obsahuje spoustu dialogů a najdeme v ní i slang a spoustu slovíček v afrických nářečích, což ale nevadí, protože ve většině případů si čtenář význam  přeloží v kontextu.

Tato kniha určitě nezklame žádného čtenáře, který má rád příběhy s nečekanými odhaleními a velmi překvapujícím závěrem. Lovkyně informací  Vás zcela pohltí a bude hltat každé písmenko J, tak jako já. Už se moc těším, až bude vydán další díl příběhu s Vanessou Michael Munreovou.