J. D. Robb - Smrtící stvoření

Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 352
Překlad: Magdalena Cindričová

Vítejte v New Yorku. Je březen roku 2060. Každý by v březnu čekal trochu toho teplejšího počasí, prodlužující se dny a slunce, které nás bude lechtat svými hřejivými paprsky. Vše je ale naopak, zima ještě neskončila a prozatím se ještě nechce vzdát svého kralování. O to větší zima nám bude, až objevíme první zavražděné tělo…

Nejprve bych vám chtěla představit samotného autora, autorku. Pod pseudonymem J. D. Robb se totiž skrývá slavná americká spisovatelka románů pro ženy Nora Roberts. Sama spisovatelka si přála, aby čtenáři oddělovali její tvorbu a neporovnávaly jí, tak se rozhodla pro pseudonym. První kniha pod jménem J. D. Robb vyšla roku 1995. Pod tímto jménem v zahraničí vyšlo již neuvěřitelných sedmatřicet knih a co víc, tyto knihy jsou čtenářsky velmi vyhledávané a oblíbené.

První obětí nemilosrdného vraha je osmadvacetiletá Sarifina Yorková. Vražda je sama o sobě dost ohavný čin. Ale tato je ještě ohavnější, neboť do trupu oběti vrah vyřezal čas přežití a na prsteníček levé ruky oběti navlékl stříbrný prsten. A je to tady.

Do akce nastupuje poručík Eva Dallasová, se kterou se setkáváme v každé knize z této autorčiny série. Eva je špičkou mezi policisty v oboru vražd v celém New Yorku. Je tvrdá nejen ke svému blízkému okolí, pracovnímu týmu, ale především k sobě samé. Ze srdce nesnáší bezradnost a beznaděj. A právě při vyšetřování této vraždy se právě tak cítí. Tento případ jí totiž připomněl sérii vražd, které se staly před devíti lety. Stejně ohavný způsob vraždy, vyřezané časy přežití, navlečené stříbrné prsteny… Před devíti lety ovšem nevedla vyšetřování Eva, ale její kolega, který si až do současnosti vyčítá to, že vraha tenkrát nedopadli a případy vražd byly odloženy. Má tato vražda nějakou spojitost s těmi před devíti lety? Jedná se o stejného vraha nebo se pouze tímto “umělcem” někdo nechal inspirovat? Jak moc do toho případu musí Eva vložit samu sebe, aby úspěšně vypátrala vraha? Kolik nebohých žen kvůli vrahovi přijde o život?

Smrtící stvoření se mi líbila. Od autorky jsem četla již předcházející knihu, Smrtící nevinnost a tyto dvě knihy uspokojily mou chuť po napětí, přemýšlení a pátrání po vrahovi. Sice by někomu mohlo přijít nudné, že s hlavní postavou se setkáváme v každé knize, ale mně to vyhovuje, a to z toho důvodu, že jí podrobněji poznáváme, seznamujeme se s její rodinou, jejími kladnými a zápornými stránkami povahy.

Ze začátku jsem neměla žádný tip na vraha, ale postupem času se mi začal vytvářet obrázek, jak asi vrah vypadá a jak musí uvažovat. Musí být hodně chytrý. Tak chytrý, aby své budoucí oběti přesvědčil k tomu, aby mu bezmezně důvěřovali.

Postava poručíka Evy mi je navíc sympatická. Žena, která má svého milovaného manžela, o kterého se může kdykoliv opřít a s čímkoliv se mu svěřit. Ví, že u něj má dveře a náruč neustále otevřené. Navíc jí Roarke, její manžel, díky svým známostem, může podat pomocnou ruku při vyšetřováních, čehož si Eva váží. Eva je silná osobnost, která se nenechá ničím zastavit, žije pro svou práci, pro svého manžela, pro své kolegy.

Smrtící stvoření zcela jistě uspokojí chuťové buňky těm čtenářům, kteří chtějí sáhnout po nějaké detektivce, která je nenechá ani na chvíli vydechnout. Eva je prostě takový Harry Hole v sukni.

Jsem zvědavá na autorčinu zatím poslední vydanou knihu ze série Smrtící, která vyšla v březnu, tentokráte s názvem Smrtící hrátky. Určitě si jí nenechám ujít.