Jojo Moyesová: Než jsem tě poznala

Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 408
Překlad: Lucie Mikolajková

Než jsem tě poznala (Me Before You) je název společenského románu od britské spisovatelky Jojo Moyesové. V zahraničí je spisovatelka známá a velmi čtenářsky oblíbená, u nás máme tu možnost se s ní setkat poprvé a věřím, že ne naposledy. Tento román by se na pultech knihkupectví měl objevit každým dnem. Než jsem tě poznala je další knihou z edice Světový bestseller.

Ocitáme se v anglickém maloměstě, kde se setkáváme s šestadvacetiletou Louisou Clarkovou. Tato slečna, která má oblibu v extravagantním způsobu oblékání, pracuje již několik let v kavárničce Mazaná houstička, která se nachází přímo pod Stortfoldským hradem. Skoro sedm let chodí s Patrickem, který je přímo posedlý sportem a který poslední dobou na Louise vidí spíše její nezdravý způsob života než její klady. Louisa pořádně ani neví, jak naložit se svým životem, když se jednoho dne dozví od svého šéfa, že se kavárna bude zavírat a že už zítra nemá do práce chodit. Jako bonus ale dostane tříměsíční plat.

Co ale dělat, když ve velké rodině je spolu s otcem a se svou mladší sestrou jediná, kdo dodává do domácnosti nějaký příjem? I přes svou nechuť se vydává na úřad práce. Po nějaké době se rozhodne přijmout nabídku jako asistentka k muži, který je upoután na vozíku a který je kvadruplegik (ochrnutí všech čtyř končetin). Když Louisa absolvuje pohovor a ke svému překvapení je přijata.

A tak se seznámí s Willem Traynorem - pětatřicetiletým mužem, který byl před dvěma lety nešťastnou nehodou připoután na invalidní vozík. Will do té doby svůj život miloval - sex, cestování po celém světě, svou práci, sport, adrenalinové sporty. Ale s tím vším musel kvůli svému zranění skoncovat. Ale co když se Will chce vzdát i něčeho jiného, daleko cennějšího než je jeho minulý život?

Louisa má dělat Willovi společnost a má na něj dávat pozor, ale copak to jde, když je Will tak neskutečně protivný na své okolí a skeptický vůči svému životu? Louisa má svou pracovní smlouvu omezenou pouze na půl roku, během kterého však musí stihnout neskutečné množství věcí. Podaří se jí to? Uspěje se svými plány? Změní se její život nějakým způsobem? Začne s Willem lépe vycházet?

Kniha obsahuje prolog, dvacet sedm kapitol a epilog. Ve vyprávění se střídá více lidí, ale hlavní slovo má Louisa, která má místy strašně dlouhé popisy dané události. Ti ostatní nám popisují dané svým pohledem na věc. To mi přišlo zajímavé, protože díky tomu nám mohou potvrdit či vyvrátit to, co si čtenář myslí.

Louisa mi okamžitě přirostla k srdci, nejen svým věkem, ale i svou praštěností a tím, že se jen tak nevzdává. To jsem na ní obdivovala nejvíce, protože já bych nevydržela tolik,  co ona. Ale kdo mi doslova pil krev, byl její Patrick. Toho mít někde poblíž sebe, tak bych ho nejraději nakopala do zadní části těla, protože s více namyšleným a sebestředným chlapíkem jsem se dosud v žádné knize nesetkala.

Ačkoliv jsem tuto knihu dočetla již před dvěma dny, stále nad ní přemýšlím a říkám si, že autorce se podařilo to, co se podaří málokterému spisovateli dnešní doby. Její příběh je velice emotivní, nejedno oko zůstane při čtení suché. I přesto, že je příběh svým tématem smutný, tak se u něj i nasmějeme. Vždyť co jiného může dělat člověk upoutaný na vozíků, než si ze sebe a ze druhých udělat občas legraci, aby ulevil své bolavé duši.

Tento román mi trochu připomněl knihu Hvězdy nám nepřály, protože u té jsem se také musela smát, aby to na mě nepadlo jako balvan a já se úplně nezhroutila v slzách. Ale bohužel, u této knihy se mi to nepodařilo a já se zhroutila a jen jsem plakala.

Kniha je nádherně, citlivě napsána. Rozhodně se máte na co těšit.